Foto: Historisk Bildbyrå/Mustang Media/Heritage Images/Getty Images

Biodrivmedel till veteranbilar?

När bilflottan går mot elektrifiering och hybridlösningar kan man fråga sig vad det blir av det fossila drivmedlet. Kommer det att finnas ett lämpligt alternativ till våra veteranfordon?

Hur håller vi våra veteranbilar på vägarna när fossila drivmedel fasas ut? För att bena ut detta har vi pratat med Motorhistoriska Riksförbundet och drivmedelskedjan Circle K. Vi har även pratat med drivmedelstillverkaren Neste för kommentarer kring förnybar bensin.

Mikael Mörnsjö, Circle K
Mikael Mörnsjö, Circle K

Rom byggdes inte på en dag. Att vi plötsligt skulle vakna upp och mötas av en värld där flytande drivmedel inte finns lär vi inte få uppleva under vår livstid. Flytande drivmedel, åtminstone i pumpen på bensinstationen, kan vi räkna med finns kvar ”säkert 20 år fram­över”, menar Mikael Mörnsjö, som jobbar med kvalitet inom drivmedel på Circle K.

– Sedan kan jag mycket väl tänka mig att det kommer finnas andra bolag som är nischade mot den här marknaden, fortsätter han.

– Det pågår en utveckling på detta också, med syntetisk bensin. Allt blir förstås mycket dyrare än vad det är idag, men så är det med det mesta.

Dagens 98-oktaniga bensin är den ­produkt som rekommenderas i äldre fordon av bensinkedjorna. Den innehåller endast en mindre mängd etanol, som ofta är problemet när det kommer till den ­äldre bilparken. Etanolen kan ha en skadlig ­effekt på mjukare komponenter i motorer och bränslesystem. Med en lägre andel etanol är 98-oktanig bensin därför att före­dra framför 95-oktanig.

– Vi rekommenderar våra medlemmar att tanka 98-oktanig i sina äldre bensinfordon. Etanol i högre koncentrationer påverkar effekten, kan orsaka rost i bränslesystemen och bryter i vissa fall ned tätningar, slangar och så vidare, ­säger Bent Fridholm, styrelse­ledamot i Motorhistoriska Riksförbundet, insatt i frågor kring framtida drivmedel.

– Det är även därför vi har behållit 98:an, som har max fem procent etanol, alltså E5. Vi är inte tvungna att sälja ett sådant alternativ, men vi har väldigt många kunder som kör med äldre hobby­bilar, prestandabilar och andra fordon, förklarar Mikael på Circle K.

Ingen rolig syn, men riktigt så här illa ska det inte behöva bli. Foto: Arterra/Universal Images Group/Getty Images
Ingen rolig syn, men riktigt så här illa ska det inte behöva bli. Foto: Arterra/Universal Images Group/Getty Images

På dieselsidan finns det redan fossilfria drivmedel. HVO100 är ett av dem och det har dessutom en del fördelar jämfört med den fossila dieseln. En av för­delarna är att HVO100 är fri från RME, alltså raps. Raps drar åt sig fukt – ingen fördelaktig egenskap om fordonet blir stående periodvis.

– Med äldre traktorer exempelvis, som står stilla väldigt mycket, är det vanligaste problemet att det bildas alger i tanken. Mikrober, som vi säger. Väldigt viktigt att alltid se till så det inte finns vatten i tanken. Det är den enda produkten på dieselsidan som vi har som är utan RME. Det är inte heller farligt att pröva HVO100 i äldre fordon, men produkten har lägre densitet. Vi har märkt någon gång i riktigt gamla och slitna diesel­motorer att det kan bli inre läckage i bränslesystemet då det inte blir samma dieseltryck. Och då har det hänt att de går lite sämre. Men det är väldigt sällan.

Fossilfria alternativ på bensinsidan är ännu inte lika vanliga, bortsett från etanolen, som vi precis har lärt oss i vissa fall kan ha en negativ effekt på motorns mjukare komponenter. Här testar de olika bensinkedjorna alternativa produkter.

Johan Perander, Neste
Johan Perander, Neste

– I maj 2021 gjorde Neste tester av förnybar bensin både i motortestbädd hos Volvo Cars genom Powertrain Engineering Sweden AB (numera Aurobay) samt i Nestes egen testverksamhet med två fordon i trafik, säger Johan Perander, Vice President Sales Nordics Förnybara Vägtransporter på Neste.

Syftet med testerna var bland annat att pröva bränslets egenskaper samt göra justeringar för att ytterligare minska utsläppen.

Den förnybara bensinen såldes i begränsad upplaga på OKQ8-stationer i Norrtälje, Uppsala, Gävle, Enköping och Västerås, och kunde användas i bensin-, E85- och hybridbilar. Den uppfyllde även standarden EN228.

– För närvarande utvärderar vi denna och andra produkter samt skissar på en tidslinje för en eventuell kommersialisering, baserat bland annat på slutsatserna från testerna som slutfördes i fjol. I detta skede kan vi dessvärre inte ge en närmare tidsplan eller mer djupgående planer kring produkten och dess framtid, säger Johan Perander.

Det dröjer en tid innan ett lämpligt, förnybart alternativ dyker upp på bensin­sidan. Och som Johan på Neste berättar, är det ännu inte klart vad det blir av en sådan produkt. I väntan på detta kan vi vara säkra på att 98:an finns kvar den närmaste framtiden.

– Vi vet att vi har väldigt många kunder som har klassikerbilar och motorcyklar och liknande, och vi vill gärna försöka hålla dem nöjda. Som det är nu är det 98:an som vi har och den kommer vi inte ta bort. Det måste finnas en produkt som passar bilarna som inte klarar av E10. Många gånger är det inte motorn, den kan man kanske mappa om och byta munstycken på och så vidare. Det är oftast äldre slangar och tätningar som ibland inte mår bra av E10. Alla vätskor går in i tätningsmaterial och slangar, och i värsta fall kan det torka ut dem så att de spricker, avslutar Mikael på Circle K.

Text: John Sempill

Rulla till toppen