I år fyller Lamborghinis V12-motor 60 år. Den första inkarnationen av detta kraftpaket levde kvar ända till 2011.
Giotto Bizzarrini fick i uppdrag att designa en racingmotor, men Ferruccio Lamborghini ville annat. När motorn var klar 1963 kom den istället att hamna i en Lamborghini 350 GT. Som namnet antyder var det då en 3,5-litersmotor. Den växte sedan kontinuerligt under åren och den största versionen är en 7,2-litersmaskin avsedd för offshore racing.
Till en början användes motorn i en traditionell frontmotorkonfiguration, alltså längsmonterad, i 350 GT, i 400 GT och i Lamborghini Espada. När Lamborghini Miura presenterades 1966 hade konstruktörerna valt ett mittmotorkoncept med tvärställd motor. När sedan Countach presenterades 1971 var motorn längsmonterad igen, men med växellådan fram vilket gjorde även Countach till en mittmotorbil.
När Diablomodellen tog över 1990 hade motorn växt till 5,7 liter – men det var i grunden samma konstruktion.
Lamborghinis första tolva gjorde sin sista insats i Murciélago som presenterades 2002. Då hade volymen växt till 6,5 liter med ett effektuttag på cirka 670 hk, att jämföra med ursprungets 3,5 liter respektive 270 hk.
Vi säger väl ”buon compleanno” till detta kraftpaket.