60 år med Lamborghinis legendariska V12:a

I år fyller Lamborghinis V12-motor 60 år. Den första inkarnationen av detta kraftpaket levde kvar ända till 2011.

Giotto Bizzarrini fick i uppdrag att designa en racingmotor, men Ferruccio Lamborghini ville annat. När motorn var klar 1963 kom den istället att hamna i en Lamborghini 350 GT. Som namnet antyder var det då en 3,5-litersmotor. Den växte sedan kontinuerligt under åren och den största versionen är en 7,2-litersmaskin avsedd för offshore racing.

IMG_5448-webb

Lamborghinimodeller med V12-motor. Espada, Countach, LM 002, GT 400 och Miura.

IMG_5446-webb

Giotto Bizzarrini arbetade för Alfa Romeo och Ferrari innan han som egen bland annat utvecklade Lamborghinis V12-motor.
Foto: Peter Coltrin/Klemantaski Collection/Getty Images

IMG_5451-webb

Lamborghini 350 GT såg dagens ljus 1963.

IMG_5451-webb

Lamborghini 350 GT

IMG_5453-webb

Lamborghini Espada kom 1968 och var utrustad med V12-motorn på fyra liter (3 929 cc).

IMG_5447-webb

Lamborghini Miura med en tvärställd V12-motor på 3 929 cc. Effekten ökade under åren från 350 till 385 hk.

IMG_5452-webb

Lamborghini Countach med V12-motor kom 1971. Under åren utrustades modellen med V12-motorer på 3 929, 4 754 respektive 5 167 cc.

IMG_5452-webb

Lamborghini LM 002 lanserades 1986 – företagets första så kallade super-SUV med en V12-motor på 5 167 cc.

IMG_5450-webb

Lamborghini Diablo – V12-motor på 5,7 liter med ett effektuttag på 492 hk vid 6 800 varv/min.

IMG_5444-webb

Motorrummet i 400 GT

IMG_5445-webb

Motorrummet i Espada

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Till en början användes motorn i en traditionell frontmotorkonfiguration, alltså längsmonterad, i 350 GT, i 400 GT och i Lamborghini Espada. När Lamborghini Miura presenterades 1966 hade konstruktörerna valt ett mittmotorkoncept med tvärställd motor. När sedan Countach presenterades 1971 var motorn längsmonterad igen, men med växellådan fram vilket gjorde även Countach till en mittmotorbil.

När Diablomodellen tog över 1990 hade motorn växt till 5,7 liter – men det var i grunden samma konstruktion.

Lamborghinis första tolva gjorde sin sista insats i Murciélago som presenterades 2002. Då hade volymen växt till 6,5 liter med ett effektuttag på cirka 670 hk, att jämföra med ursprungets 3,5 liter respektive 270 hk.

Vi säger väl ”buon compleanno” till detta kraftpaket.

Rulla till toppen