Simca 1200 Sport, cirka 1950

Ur arkivet: Blev vinnaren räddad?

Då stod den på en hemlig plats i Norrbottens kustland. Var finns Monte Carlo-rallyvinnaren från 1949 nu?

Någon gång kring årsskiftet 1982/1983 fick Signalhornets redaktion ett brev från Björn Bergström innehållande fotografier på en ovanlig bil som då fanns på en hemlig plats i Norrbottens kustland.

Bilen på bilden är en Simca 1200 Sport från cirka 1950. Den hade en aluminiumkaross tillverkad av Facel-Metallon och en fyrcylindrig toppventilsmotor på 50 hk. Den vann sin klass i Monte Carlo-rallyt 1949.

Redaktionen avslutade med: ”Denna bil bör tagas hand om och renoveras, då den är både vacker och sällsynt idag”. Var det någon som löd uppmaningen?

Bonusmaterial

Några av deltagarna vid 1949 års Monte Carlo-rally. Bilen längst till vänster är svensk, men svår att identifiera. Registreringsnumret börjar i alla fall på A 36, men sedan är det svårt att se. Foto: Charles Hewitt/Picture Post/Hulton Archive/Getty Images
Några av deltagarna vid 1949 års Monte Carlo-rally. Bilen längst till vänster är svensk, men svår att identifiera. Registreringsnumret börjar i alla fall på A 36, men sedan är det svårt att se.
Foto: Charles Hewitt/Picture Post/Hulton Archive/Getty Images
Efter målgången vid 1949 års Monte Carlo-rally. Bilen längst till höger är en Allard. Bilen i mitten, en Ford Super Deluxe Convertible, har hälsat på med vänster framskärm någonstans.
Foto: Hulton-Deutsch Collection/Corbis/Getty Images
Efter målgången vid 1949 års Monte Carlo-rally. Bilen längst till höger är en Allard. Bilen i mitten, en Ford Super Deluxe Convertible, har hälsat på med vänster framskärm någonstans.
Foto: Hulton-Deutsch Collection/Corbis/Getty Images
Rulla till toppen