Bremen Classic Motorshow

Bremen Classic Motorshow: Rödlistade fordon

Arrangören av Bremen Classic Motorshow har valt ut elva bilar som de anser vara rödlistade, åtminstone i Tyskland. Möjligen är det även relevant för svenska förhållanden.

Vi tar en snabbtur. Har du en av dessa modeller verkar framtiden ljus.

Bremen Classic Motorshow
Alfasud från åren 1972–1983. Om plåten var dålig var sammansättningen ännu sämre.
Bremen Classic Motorshow
Audi 100 Typ 43 som byggdes 1976–1982. Tråkig design och fyrkantigt intryck. Dessa mindre smickrande egenskaper följdes också av ett rejält prisfall när efterföljaren Typ 44 lanserades.
Bremen Classic Motorshow
BMW E21 från åren 1975–1983. Bristande underhåll är en huvudorsak. Många har varit med om olyckor och få är skötta enligt serviceboken. Många är också amatörmässigt ”förbättrade” med kjolpaket och liknande.
Bremen Classic Motorshow
Fiat 1500 från 1961–1967 var aldrig avsedd för kalla (!) tyska vintrar. Karossen är dessutom svår att renovera då exempelvis bakskärmarna är svetsade.
Bremen Classic Motorshow
Ford Granada Turnier (eller kombi som vi nog skulle kalla den i Sverige) från perioden 1972–1985. Bilen användes ofta som ett arbetsfordon och slet tungt vid exempelvis byggarbetsplatser.
Bremen Classic Motorshow
Opel Rekord E, årsmodellerna 1977–1986. Rostbenägen och massexporterad österut. Den kom dessutom in sent på den tyska Youngtimer-scenen.
Bremen Classic Motorshow
Peugeot 504 från åren 1968–1983. Legendariskt undermålig kvalitet. Dessutom exporterad i stora volymer till Afrika.
Bremen Classic Motorshow
Renault 16 som byggdes åren 1966–1970. Att den är på väg bort beror på dåligt rostskyddade hålrum och undermåligt underhåll beroende på att de intellektuellt lagda ägarna varit helt ointresserade av fordon.
Bremen Classic Motorshow
Simca 1501 byggd 1966–1975. För det första finns inte märket längre, vilket innebar att märkesverkstäderna också försvann. Saknar dessutom spännande egenskaper. En tråkig bil helt enkelt.
Bremen Classic Motorshow
VW Golf 1 var den första generationen och byggdes åren 1974–1983. Plåten var dålig liksom rostskyddet. Att tillverkaren återköpt och skrotat bilar bidrar också till att den blivit sällsynt.
Bremen Classic Motorshow
VW Typ 3 Variant som byggdes åren 1961–1973. Den får lida för att det var en utmärkt bruksbil och en riktig laståsna för vilken intresset svalnade när VW:s framhjulsdrivna fordon tog över.

Som ett litet tillägg: VW Typ 3 Variant är en av chefredaktörens absolut favoriter. Golvvärmen i baksätet är oslagbar.

Rulla till toppen