Tidig och orörd Isetta till salu

Orörd sedan 1968 och dessutom den första versionen av BMW Isetta med 247 cc-motorn finns nu till salu, körklar och högst troligt med renoverad motor.

Marknaden för motorcykelbilar var stor i Europa på 1950-talet och BMW tog därför fram en egen version av italienska Isetta med den egna luftkylda 247 cc fyrtaktsmotorn. BMW Isetta lanserades i april 1955 och i februari 1956 presenterades den uppgraderad version med en 298 cc-motor.

Detta exemplar är den tidiga versionen med den lilla motorn och den såldes ny i Kalmartrakten 1955. Andra ägaren ställde undan Isettan 1968 och den hamnade med tiden hos en samlare i Blekinge. När samlingen splittrades för några år sedan köptes den av nuvarande ägare som ägnade många timmar åt att göra den körbar. Bland annat monterades motorn tillbaka, och efter vad ägaren kan förstå rör det sig om en renoverad motor. De trasiga Hardyknutarna i kardanen byttes ut, bromssystemet renoverades och elsystemet fick en översyn. I mars 2023 reggades den och togs i trafik i februari i år. Motorn går som en renoverad och det går utan problem att hålla 60-70 kilometer i marschfart med två fullvuxna karlar. Karossen är kärnfrisk men har en uppspacklad skada, troligen från 1960-talet. Soltaket är helt och bra och på det hela taget handlar det om en Isetta i väldigt gott skick, helt komplett och med patinerat utseende.

Länk till auktionen: Klaravik BMW Isetta 1955

Kolla in filmen längre ner på sidan!

Tidig Isetta som stått undanställd sedan 1968 innan den varsamt väcktes till liv i vintras.
Kärnfrisk plåt, patinerad lack och fyra hjul. Skadan framför bakhjulet är troligen från 1960-talet.
Fungerande och helt soltak. Instrumenteringen är spartansk och exemplaret tillverkades innan stöldlåset på växelspaken blev standard.

Rulla till toppen