Nya dirigenter i Leksand

De instrument som räddats har snurrat åtskilliga kilometer, riktigt hur många är oklart. Klart är dock att Anna och Håkan Berg sedan i oktober förra året är fjärde generationen som ägare av instrumentrenoveringsfirman Instrument Jige i Leksand. Vi åkte dit och hälsade på.

Att få en gammal hastighets- eller varvräknare åtgärdad är inte det lättaste och antalet firmor som erbjuder de tjänsterna är få. En av de kanske mest kända är Instrument Jige i Leksand som startade redan 1944. Företaget drevs framgångsrikt av Ann-Mari och Ove Stålberg fram till juli 2021 då Ove tyvärr drabbades av en stroke.

Redan innan hade Anna och Håkan Berg, från närbelägna Rättvik, visat intresse för företaget som de kände till efter att själva ha fått hjälp med att renovera instrument. I oktober 2021 började så Anna och Håkan som lärlingar hos Ann-Mari och Ove.

– Jag har en hel del erfarenhet av att skruva efter att ha hållit på med bilar hela mitt liv, men finmekanik är lite nytt för mig, säger Håkan.

Att överföra 50 års samlad erfarenhet är inte gjort i en handvändning, så det har tagit sin tid, men i oktober 2022 var det dags att återigen öppna verksamheten.

– Vi fick in 120 mätare på fem veckor, berättar Anna som för närvarande sköter administration men som på sikt också kommer att arbeta mer handgripligen med renovering för att korta väntetiderna som för närvarande är mellan tre och fem månader.

IMG_5451-webb

Anna och Håkan Berg driver sedan oktober 2022 Instrument Jige i Leksand.

IMG_5453-webb

Ovanlig mätare till en BMW – med trippmätare.

IMG_5446-webb

Före och efter genomgång av Anna och Håkan.

IMG_5447-webb

Ett av chefredaktörens favoritmärken.

IMG_5452-webb

Reservdelslager.

IMG_5450-webb

Nya ringar till VDO-instrument.

IMG_5448-webb

Volvoinstrument i miniutställningen.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Företaget tar emot alla typer av vajerdrivna analoga mätare, men kan inte garantera att allting går att åtgärda. Att gå igenom ett instrument tar mellan en halvtimme och en dag.

– Instrumentet kan se fint ut på utsidan, men på insidan kan material ha oxiderat och faller därför inte sällan samman när man börjar peta i det. Ibland går det att tillverka nya delar, men det kan bli kostsamt så det är alltid en avvägning, säger Håkan.

En sak är att skruva isär och rengöra en mätare, en annan sak är att kalibrera det. Till det krävs rätt utrustning och dessutom kompetens på området.

– Om ett instrument kärvar eller liknande ska man inte använda 5-56 eller WD-40. Det kanske hjälper för stunden, men förvärrar bara situationen då det till slut bildas en stor klump i mätaren, säger Anna som rengjort fler än ett instrument.

I stort sett alla hastighetsmätare innehåller magneter, och dem ska man hantera med varsamhet. Fel hanterade kan de nämligen leda till problem.

– Vi har träbänkar som inte påverkar magneterna. Lägger du dem på en arbetsbänk av metall är risken stor att magneterna tappar i styrka, förklarar Håkan.

Det absolut vanligaste instrumentet som kunder vill ha hjälp med är hastighetsmätare och i synnerhet mätare till Volvo P1800.

– Vi har faktiskt en kund som åkte hit från Tjeckien för att lämna en mätare till en sådan, berättar Anna.

Annars är det mätare från 1950-talet och framåt som är vanligast. Ibland kommer det också instrument från skördetröskor, snöskotrar och liknande.

Anna och Håkan träffades genom det gemensamma bilintresset, där det framför allt är amerikanska bilar som gäller.

– Jag gillar stora bilar, särskilt likbilar, berättar Anna som äger en 6,4 meter lång Cadillac från 1967. Hon är dessutom engagerad i Scandinavian Hearse Society.

Men efter att ha tagit över Instrument Jige har en helt ny värld öppnats för dem.

– Nu har vi lärt oss massor om europeiska märken också.

För bland hyllorna med inlevererade kundprojekt syns märken som Ariel, BMW, Jaguar och Volvo, liksom mätare från AC Delco, Jaeger, Smiths och VDO.

Många gånger döljer sig samma mätare bakom tavlan. Exempelvis delade MG och Rolls-Royce samma mätare i vissa modeller liksom Fiat och Ferrari – till en Ferrariägares stora förtret. Han tyckte nämligen att hans mätare var väldigt speciell.

När Classic motor är på besök har de precis börjat lära sig mer om hur man hanterar och åtgärdar etermätare, alltså temperaturgivare som innehåller eter.

– Här får vi ovärderlig hjälp av Ove som fortfarande fungerar som mentor för oss, avslutar Håkan.

Rulla till toppen