MG 100 år

I år firar vi MG som fyller 100

I sommar kan du frossa i MG på Bil- och Teknikmuseet i Köping då de har sin specialutställning MG 100 år. En av de utställda bilarna är Classic motors projektbil – en MG i engelsk polisuniform.

Cecil Kimber var chef för återförsäljningen av Morris och fick idén om att ta fram lätta specialkarosser till sedanbilarna. 1923 tillverkades den första MG-bilen och skaffade sig snabbt ett rykte om att vara riktigt bra sportbilar. Bland annat importerade Allan Söderström en MG Type C Montlhéry för racerföraren Tore Wistedts räkning och bilen deltog bland annat i Sveriges Grand Prix i Vram 1933. Just den bilen finns med på specialutställningen MG 100 år.

– Vi har en fast samling på museet med grund i Bertil Lindblads stiftelse, och kompletterar den sedan några år tillbaka med aktuella temautställningar. Det gör att vi ständigt förnyar oss och besökarna får något nytt att se varje år. MGCC är en aktiv klubb som hjälpt oss att välja ut nio intressanta exemplar, säger Hans Eriksson på Bil- och Teknikmuseet i Köping.

Bil- och Teknikmuseets Bengt Eriksson ställer i ordning bobbyn som ska övervaka polisbilen.
Bil- och Teknikmuseets Bengt Eriksson ställer i ordning bobbyn som ska övervaka polisbilen.

Museet firar för övrigt 25 år i år och det uppmärksammades också i samband med att temautställningen öppnade den 6 maj i år.

Andra MG som är med på utställningen är en tidig M-type, de legendariska Q-type och YA, museets egen TC och såklart de klassiska MGA och MGB. Även en modernare MG TF finns med tillsammans med Classic motors projektbil då vi drog på en MG 1100 en engelsk polisuniform och förvandlade den tämligen alldagliga modellen till de stora dragplåstren på våra träffar förra året.

Q-type toppar över 200, inte illa för en 746 cc stor motor. En förklaring är att den är kompressormatad och ger hela 113 hästar. Växellådan är för övrigt av förväljartyp. Endast sju exemplar av modellen är kända idag.
Q-type toppar över 200, inte illa för en 746 cc stor motor. En förklaring är att den är kompressormatad och ger hela 113 hästar. Växellådan är för övrigt av förväljartyp. Endast sju exemplar av modellen är kända idag.

Temautställningen MG 100 år går att besöka under Bil- och Teknikmuseet i Köpings ordinarie öppettider fram till sista oktober i år.

En av de sista, en blå TF och en av de tidigaste modellerna MG M-type – utställningen spänner mellan ytterligheterna.
En av de sista, en blå TF och en av de tidigaste modellerna MG M-type – utställningen spänner mellan ytterligheterna.
MG byggde inte bara sportbilar utan även större vagnar som YA. Drygt 6 000 tillverkades mellan 1947 och 1951, exempelvis detta härligt gula exemplar med svarta skärmar.
MG byggde inte bara sportbilar utan även större vagnar som YA. Drygt 6 000 tillverkades mellan 1947 och 1951, exempelvis detta härligt gula exemplar med svarta skärmar.
Drygt 25 MG-bilar dök upp till invigningen, snyggt uppställda framför museet.
Drygt 25 MG-bilar dök upp till invigningen, snyggt uppställda framför museet.
Kort film från invigningen i Köping 6 maj 2023.
Rulla till toppen