En av våra stora förare inom rally har lämnat oss, Carl-Magnus Skogh som bland annat vann Midnattssolsrallyt två gånger, Akropolisrallyt och körde Hankiralli i en Volvo 145 (!).
Lika snabb som elegant körstil utmärkte Carl-Magnus Skogh och det var ett koncept som snabbt gav resultat. Redan 1956 gav han sig i kast med de riktigt stora tävlingarna för tiden, Midnattssolsrallyt, där han i 1956 års tävling slutade som klassvinnare och trea totalt i en Saab 93. Trollhättefabriken fick upp ögonen för den unge herr Skogh och han blev med tiden fabriksförare åt Saab. Han var inblandad i projektet Saab Formel Junior, en framhjulsdriven racerbil och där var han en av få som kunde hantera den svårkörda kombinationen. Åren 1960 och 1961 totalsegrade han i Midnattssolsrallyt och blev den enda som kom att plocka hem segern två år i rad.

1963 sadlade Carl-Magnus om och blev istället fabriksförare åt Volvo. Han visade att han även behärskade bakhjulsdrivna bilar och var en av de bästa i världen genom att plocka hem totalsegern i grekiska Akropolisrallyt 1965 i en Volvo Amazon. Efter att Volvo slutat tävla officiellt trappade Carl-Magnus ner sitt tävlande men gjorde en oväntad återkomst i rallycirkusen 1969, då han som privatförare ställde upp i finska Hankiralli med en Volvo 145. Resultatet blev en klassvinst vilket är en imponerande prestation då hans kombibil i stort sett var i originalskick.
I helgen som gick avled Carl-Magnus Skogh, 97 år gammal och rallysverige blev lite fattigare.
