Midnattssolsrallyt körs i veckan

Torsdag till lördag denna vecka körs Sveriges och ett av Europas största historiska rallyn i Östergötland. Det är återigen dags för Midnattssolsrallyt som inte bara bjuder på flera nyheter utan även satt rekord.

Numera är Midnattssolsrallyt en etablerad tävling för alla som gillar rallybilar av den klassiska sorten. I år kan rallyt ståta med hela sju stycken Saab tvåtaktare i det drygt 120 ekipage starka startlistan, något som få, kanske inget, annat rally i världen kan ståta med. Här finns också en rad andra gamla godingar i form av Ford Cortina, Volvo PV och Amazon, Renault Gordini, BMC Cooper och Opel Kadett Rallye för att nu nämna några. Bland de lite nyare klassikerna hittar vi Opel Ascona, Ford Escort, Saab V4 och Volvo 142 medan de modernaste klasserna domineras av Volvo 240/260 kryddat med en och annan Saab 99, VW Golf, och Peugeot 205.

Så långt känns det mesta igen och nyheterna i år är bland annat att tävlingens nav är i en av Sveriges största städer, Linköping, bara ett stenkast från E4an och själv serviceplatsen med start och mål varje etapp ligger på Saab Arena, bara några minuters promenad från stadskärnan.

En annan nyhet är att rallyt blivit mer kompakt. De långa transportsträckorna har halverats medan längden på specialsträckorna är i stort sett densamma. Det gör att rallyt får ett rappare tempo och att dagarna blir kortare. I år blir det dessutom ökat fokus på klasserna och hur det går i respektive klass.

Rallyt invigs med en publiksträcka inne i centrala Linköping strax efter lunch torsdagen den 29 juni. Därefter körs ett par sträckor i trakten av Finspång.

Under fredagen, den 30 juni, körs sträckor söder om Linköping med lunchuppehåll i Kisa. Delar av de gamla sträckorna från 1960-talet finns kvar och kommer att köras.

Den sista etappen körs under lördagen den 1 juli och då väster och nordväst om Linköping med lunchuppehåll i Motala, på den klassiska motorbanan Dunteberget. Målgång sker även denna etapp vid Saab Arena i Linköping.

Men vari låg rekordet? Jo Midnattssolsrallyt kördes i sin ursprungliga form åren 1950 till 1964, det vill säga 15 gånger. I sin historiska form blir Midnattssolsrallyt 2023 den 16:e gången som tävlingen körs sedan nystarten 2006.

Länk: Midnattssolsrallyt

Ola Eklund/Bengt-Inge Blom, Västerås MS/Offerdals MK, Volvo PV544 (1964)
Glenn Egon Ström/Pierre Ellison, Dalds MK/Säffle MC, Volvo Amazon
Krister Wennman/Mattias Wennman, Rasbo MK, VW Golf GTi
Tommy Karlsson/Urban Bohlin, SMK Trollhättan, Saab 99 EMS
Ulf Zetterström/Lars-Gunnar Karlsson, Vallentuna MK, Ford Escort RS2000
Ragnar Glav/Conny Jansson, Vallentuna MK, Opel Ascona
Björn ”Nalle” Johansson/Anders Olsson, MSK Kvarnvingarna/MK Ratten, Opel Kadett GT/E
Janne Blom/Karlerik Bäckwall, Finspångs MS/Offerdals MK, Volvo 240
Rulla till toppen