Marknadsfynd under två dagar, veteraner av alla de slag att kika på och klubbutställningar. Eskilstuna Veterandag på Ekeby flygfält revanscherade sig med den äran i år.
Förra årets veterandag regnade bort och det såg illa ut in i det sista för årets upplaga av Eskilstuna Veterandag på Ekeby Flygfält. Evenemanget startade redan på lördagen med marknad med lite regn och fortsatte på söndagen med marknad, finbilsutställning, klubbträffar och såklart temautställningen i hangaren, i början enbart uppehåll men redan tidigt på förmiddagen sprack molnen upp och solen värmde under resten av dagen.
-Helgen blev riktigt lyckad med ungefär 300 säljare var på plats, cirka 2 000 finbilar fanns på flygfältet under söndagen och totalt 8-10 000 besökare, summerar Ola Englund, AHK Eskilstuna
Dagen arrangeras av AHK Eskilstuna och Eskilstuna Flygklubb i samarbete med Classic Motor.
Läs mer en Eskilstuna Veterandag i kommande nummer av Classic Motor.
Tommy Andersson kom till Eskilstuna i sin egenrenoverade Ford Junior från 1934. En bil han kört ända upp till Nordkap i nordligaste Norge. Att motorhuven är öppen beror inte på haveri utan på att många nyfikna ville ta en titt i ”maskinrummet”.Stora tvåhjulingar samsades med små på mc- och mopedparkeringen.Många mopedister körde Puch till Eskilstuna veterandag. I förgrunden den klassiska Puch Dakota med den lika klassiska kulören ”Dinoblå”.100 spänn för ett helt nytt strålkastarglas till en Taunus. Hoppas det kommer till användning. En stor del av nöjet är att kika i kartonger och kanske, kanske hitta just den pryl man behöver.Håll värmen i vinter med ett element från Monark Crescent! Made in Varberg. Då kan man även passa på att läsa några trevliga tidningar (nedre högra hörnet) 🙂Renault 8, visst minns vi dessa svansmotorfransyskor.Sänkt eller nedlastad av fynd från marknaden? Soltak behövdes redan under förmiddagen och på eftermiddagen var det stundtals gassigt. 1970-tal är lätt att gissa men vad är det för märke och modell? Fästena till rullbältena ger en ledtråd, i alla fall om vem som sålde dessa små italienskor.Japp, det är original. Volvo 142 utrustad med GT-satsen, inklusive GT-instrument och överväxel.Under slutet av 1970-talet förfasade en del sig över att det kom så nya bilar som Volvo PV till veteranträffarna. Hoppas att ingen idag förfasar sig över att det bland annat fanns neoveteraner i form av exempelvis Audi 100 på Eskilstuna Veterandag.