
Fråga: Hej Jim. Har en gammal mc, Yamaha TR 1 1000cc från 1981. Planade topparna och kollade då kammarna som var lite slitna, ej något alarmerande enligt motorrenoveringsfirman. De tyckte att jag skulle köra på vanlig olja, det vill säga, ej syntetolja.
Skulle det fungera med rak SAE 30 olja? Eller SAE 20w-40?
Arne Persson
Svar: Varför man inte ska köra på en syntetisk olja har jag lite svårt att förstå då dessa oljor för det mesta överträffar så kallade mineraloljor på samtliga plan, utom möjligtvis priset (syntetolja är en förfinad mineralolja och kommer från samma borrhål i marken). Vore det min hoj skulle jag hälla i en helsyntetisk olja avsedd motorcyklar då mc-oljor är framtagna för att även fungera ihop med kopplingar.
SAE 30 motorolja (och andra renodlade motoroljor) kan orsaka kopplingsslir då denna olja är relativt ”hal” och inte avsedd för att arbeta ihop med kopplingar (fungerar dock bra i växellåda/koppling på effektsvaga motorer). Dessutom är det ur kallstartssynpunkt bättre att använda en multigradeolja som till exempel SAE 10w40 då en sådan olja snabbare tar sig till motorns smörjställen (lager, kamnockar med mera) vid kallstart,
Jim Lundberg