Månadens fordon: Chevrolet 490, 1919

Vi lämnar 1900-talets första decennium och kliver in i massproduktionens tidevarv med svenske Carl Edvard Johansson som en viktig spelare.

Chevrolet 490 av 1919 års modell.
Chevrolet 490 av 1919 års modell.

Mot slutet av 1900-talets första årtionde hade Henry Ford fått klart för sig hur man byggde bilar på ett kostnadseffektivt sätt. Det var också inledningen på massproduktionen av automobiler. En del i detta hade svenske Carl Edvard Johansson, Mått-Johansson kallad, som med sin kombinationsmåttsats gjorde en mer noggrann och repeterbar tillverkning möjlig.

Normalkombinationsmåttsats enligt C.E. Johanssons system. 
Foto: Tekniska museet

I reportaget för 1910-talet valde vi en Chevrolet 490 från 1919, där 490 angav priset i dollar vid introduktionen 1915 – att jämföra med 495 dollar för en T-Ford. När den här bilen såldes ny i Sverige 1919 hade priset rusat iväg till 715 dollar.

Chevrolet 490 såld av Wiklunds i Stockholm.
Chevrolet 490 såld av Wiklunds i Stockholm.

Chevrolet 490 var utrustad med toppventilsmotor och hade vattenpump. Dessutom hade den elektrisk startmotor, allt för att konkurrera med de då fortfarande ganska vanliga elbilarna. Den treväxlade lådan gav också bilen en högre topphastighet än motsvarande modeller från Ford.

Chevrolets radfyra på 2 802 cc och en effekt på 24 hk vid 1 800 varv/min.
Chevrolets radfyra på 2 802 cc med en effekt på 24 hk vid 1 800 varv/min.

Läs hela reportaget i Classic motor nummer 2 2024 som du hittar här: Försäljningsställen. I nummer 3 tar vi klivet in i det glada 1920-talet och kikar närmare på en Rugby.

Rulla till toppen