Vi kollar in en gangstercittra, besöker en Porscheägare och kalibrerar hastighetsmätare.
Classic motor nummer 3 har landat hos prenumeranterna. På torsdag finns det i din butik.
Osäker på var du kan köpa Classic motor? Kolla här: Försäljningsställen.
Ur innehållet
Citroën B11 Normale 1951
Bovarna valde framhjulsdrift
Självbärande kaross, framhjulsdrift och hydrauliska bromsar är några av de egenskaper som på 1930-talet pressade Citroëns ekonomi till det yttersta.
Porsche 911 3,2 Carrera Cabriolet 1986
Det började med en leksaksbil
Det började med en batteridriven leksaksbil i form av en Porsche cab. Sedan dess är Loa Falkman märket trogen. Nu i en bil i en speciell kulör med koden 21X.
Raggarbilen ska bli klassiker
När du läser det här hoppas vi att Erik Fihnn i Svalöv fått in sin Chevrolet Impala i garaget. Färden hem efter köpet i Norrtälje gick nämligen långt ifrån smärtfritt.
Hudson Hornet 1957
Sist, men långt ifrån märkets minsta
Den 25 juni 1957 rullade den sista bilen ut från Hudsons fabrik. Yvonne Lindemalm äger en bil av sista årsmodellen. En bra husvagnsdragare, bland annat.
Dodge Dart GT 1964
Överdraget dolde en överraskning
En Ford Mustang fick honom att överge bilen. Många år senare köpte han tillbaka den i ett något bedagat skick. Men vart tog originalsätena vägen egentligen?
Jims mekarhörna
Nollställ och kalibrera hastighetsmätarna
Hastighetsmätare är små delikata manicker som ska hanteras med stor försiktighet. Men vissa saker kan man faktiskt göra själv.
Metakrylatestern tätar godset
Läckande förgasare? Eller misstänker du att motorn svettas olja? Då är metallimpregnering något du kan fundera på. Vi har tagit reda på hur det hela går till.
Husqvarna Tolken
Bra idé, men snöskotern var bättre
I slutet av 1960-talet utvecklade innovatören Lars Wahlberg ett motordrivet redskap som skulle underlätta hans arbete i skogen. Då ingen succé, nu kult.
ELRV 0,1 Rebel
Utanför (skid)boxen: Larven på el
Är man utvecklare på Polestar är steget till att elektrifiera andra fordon kanske inte så långt. Magnus Bredin i Göteborg tar klassiska Larven in i framtiden.
Deutz F2L 514/50 1951
Topplocksbultar blev en utmaning
Det började som ett nästan komplett projekt. Till sist fattades bara topplocksbultarna. Sådana återfanns i en motor som blivit stående i skogen. Jaktlycka på riktigt.
Inte bara metall bakom järnridån
I maj 1989 började Ungern riva taggtrådsstängslet mot gränsen till Österrike. Vi har bilder från augusti samma år. Ett av fordonen är en Trabant – i duroplast.
Rex 147 (dammodell) 1926
4 840 tillverkade, varav 57 för damer
Hur många som finns kvar vet vi inte, men vi törs ändå hävda att Harry Hansson har det enda renoverade exemplaret av en synnerligen sällsynt motorcykel.
Mopedrevyn
Monarpedens syskon 1956
Med Monarped M24 fann Monark formen 1954, men vi ska istället kika på dess bortglömda syskon: tre udda exemplar någonstans mellan cykel och modern moped.
Snöröjning och skohornstekniker
Det blev tydligen vinter i år också. Och med den behov av snöröjning. Den som inte röjer snö, bygger tvåhjuling med tveksam passform på motorn.
Värmen åter i Roberts Passat
När värmen försvann i Passaten passade Robert på att utföra en fältmässig reparation. I den ingår bland annat en gammal petflaska. Allt som fungerar är bra.
Rugby Model M2 Touring 1928
Effektökningar och bensindrift
Med allt starkare motorer kom också kraven på bättre bromsar. Under 1920-talet fick också eldrivna bilar se sig allt mer undanträngda av bensindrivna dito.