Royal Enfield 125 cc som slirar på kicken

Fråga: Hej. Jag har en NV 125:a med Royal Enfield-motor som jag fått i arv av min far. Problemet är att kickstarten slirar så man kan inte kickstarta motorn. Vi har låtit byta korkbeläggen, men det har inte hjälpt.

Så vad göra? Jag såg en blänkare för en tid sedan att man skulle ha i automatväxellådsolja, men vilken typ ska det vara?  Jag har för mig att den hette något som ”112 ”eller liknande .

Tacksam för ett svar/råd.

Med vänlig hälsning

Leif Vogel, f.d. crossåkare och MC-älskare

Svar: Om kicken inte tar som den ska kan det bero på flera saker. Först och främst måste själva kickmekanismen fungera som den ska. På kickaxeln sitter en fjäderbelastad klack (bild nedan) som ska greppa inne i ett drev när man trampar ner kicken. Om fjädern är trasig eller att klacken fastan i infällt läge kommer kicken inte att ta.

Sen kan det även vara lamellerna som slirar viket leder till att motorn inte går runt när man kickar. Att hälla i ATF-olja (automatlådeolja) kan i och för sig höja friktionen något i kopplingen, men kopplingen ska fungera med det halvflytande fett som fabriken rekommenderade. Dessutom riskerar en tunn olja som ATF:n att hitta ut ur kåpan.

Nya korkar är bra, men dessa måste planslipas efter monteringen i lamellen så att korkarnas hela yta ligger mot stållamellen. Testa med att ta bort transkåpan och trampa på kicken. Då ser man tydligt om lamellerna slirar eller inte. Skruvarna till kopplingsfjädrarna på Royal Enfield ska dras i botten. Kopplingsvajern måste ha ett spel på 2-3 mm.

Jim Lundberg

Royal Enfield-motorn har en korklamell som sitter klämd mellan två stållameller. Om man byter korkarna måste dessa planslipas efteråt så att full kontakt erhålles.
Kickmekanismen i Royal Enfield-motorn har en fjäderbelastad klack (pilen) som hakar tag i ett kugghjul med invändiga tänder när man kickar. Om fjädern är defekt eller om klacken fastnat i infällt läge kommer den inte att greppa när man kickar.
Rulla till toppen