Månadens fordon: Rugby M2 Touring

Det glada 20-talet bjöd på allt billigare bilar i takt med att serieproduktionen tog fart. Elektrisk självstart var numera en självklarhet.

Under 1920-talet utvecklades förbränningsmotorn medan batteriutvecklingen, om inte stannat av så åtminstone, inte höll jämna steg.

Kolvar i aluminium började dyka upp – inte utan stora vedermödor – och med dem krav på att filtrera insugningsluften. Varvtalen ökade liksom hästkrafterna, vilket naturligtvis resulterade i att bilarna blev allt snabbare. Stängda bilar som skydd mot fartvinden liksom stålekrade hjul som klarade av kurvtagning i högre hastigheter blev därför mer eller mindre standard.

Under 1920-talet kom också det pedalsystem vi är vana vid i dag: Koppling, broms och gas. 
Foto: Hans Jartoft
Under 1920-talet kom också det pedalsystem vi är vana vid i dag: Koppling, broms och gas.

Läs hela reportaget i Classic motor nummer 3 2024 som du hittar här: Försäljningsställen. I nummer 4 tar vi klivet in i 1930-talet och kikar närmare på en Ford V8 från 1937.

Text & foto: Hans Jartoft

Rulla till toppen