Månadens moped: MCB E-Type

Nu skriver vi mars i kalendern och denna gång har vi parkerat en MCB E-Type från 1975 vid vår milsten. Snön har tinat bort och marken och vägarna är rejält fuktiga. Det drar ihop sig till en tvätt efter en åktur.
MCB E-Type var egentligen en vidareutveckling av MCB SM 50 som kom 1972. Det blev förövrigt enda året för SM 50, för året därpå kom då E-Typen. Men likheterna är många mellan dessa två modeller. SM 50 hade ett större framhjul, överliggande avgasrör samt lackerad tank och sidokåpor. Baklampan härstammar i sin tur från mopeden som kallades Raketarsle – just för att baklyset påminde om en påslagen raketmotor (med lite fantasi).
Så kom den då – MCB E-Type med modellnummer 1293. Att den härstammar från en SM 50 är inte svårt att se. Nu är framhjulet lika stort som bakhjulet och tank och sidokåpor är kromade. dessutom har det tillkommit ett fäste i ramen för den nerdragna ljuddämparen, Kulören kallade MCB för ”nr 21 Piratröd”. Dessutom hade man nu monterat två stora mätare på gaffeln: Hastighetsmätare och varvräknare – stentufft!
1974 års E-Type bjöd inte på några större förändringar. Framlampan fick en ny typ av fästöron och tutan fick en annan form på tratten. Baklyset är av modell Bigger, fast med det gamla fästet. Nu kunde man även få sin E-Type i kulören ”nr 82 Orange”.
Nu är vi framme vid 1975 års E-Type. Nu har den fått en annan tank som dessutom är lackerad. Baklyset är av modellen ”Bigger” fast med ett nytt fäste av kromad plåt. I övrigt är den identisk med 1974 års modell. Det här var nog tänkt som E-Typens sista år även om den fanns med i 1976 års katalog, för detta år kom nästa version: MCB F50 – men det är en annan historia.
Rulla till toppen