Det ska vi fira: Internationella kvinnodagen

Idag är det som bekant internationella kvinnodagen. Vi har listat fem kvinnor som alla bidragit till fordonsbranschen på ett eller annat sätt.

Här nedan presenterar vi ett urval kvinnor som gjort avtryck i automobilens historia. Har du fler förslag? Kommentera gärna!

Året är 1893 och Bertha Benz, med ansiktet mot kameran, sitter bredvid sin make Karl Benz. Hennes insatser för motorhistorien med den första längre provkörningen av makens konstruktion går inte att förringa. Bland annat anses hon ha uppfunnit bromsbelägget. Bara en sådan sak.
Året är 1893 och Bertha Benz, med ansiktet mot kameran, sitter bredvid sin make Karl Benz. Hennes insatser för motorhistorien med den första längre provkörningen av makens konstruktion går inte att förringa. Bland annat anses hon ha uppfunnit bromsbelägget. Bara en sådan sak.
Foto: National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images
Året är återigen 1893 och Margaret A. Wilcox har fått patent på sitt system för uppvärmning av fordon. Hennes uppfinning började däremot inte användas förrän 1917 och först 1929 började Ford bygga värmesystem för personbilar baserade på hennes principer. Tack för det!
Året är återigen 1893 och Margaret A. Wilcox har fått patent på sitt system för uppvärmning av fordon. Hennes uppfinning började däremot inte användas förrän 1917 och först 1929 började Ford bygga värmesystem för personbilar baserade på hennes principer. Tack för det!
Mary Anderson uppfann omkring 1900 den första praktiskt användbara vindrutetorkaren, enligt uppgift efter att ha åkt spårvagn i ett regnigt New York. Sjutton år senare förbättrade en annan kvinna, Charlotte Bridgwood, hennes konstruktion genom att göra den elektrisk. Ingen av dem tjänade några större summor på sin respektive konstruktion. Först 1922 blev vindrutetorkare standardutrustning på Cadillac och snart följde fler tillverkare efter.
Mary Anderson uppfann omkring 1900 den första praktiskt användbara vindrutetorkaren, enligt uppgift efter att ha åkt spårvagn i ett regnigt New York. Sjutton år senare förbättrade en annan kvinna, Charlotte Bridgwood, hennes konstruktion genom att göra den elektrisk. Ingen av dem tjänade några större summor på sin respektive konstruktion. Först 1922 blev vindrutetorkare standardutrustning på Cadillac och snart följde fler tillverkare efter.
Foto: Michael Ochs Archives/Getty Images
I juni 1909 satte sig den då 22-åriga hemmafrun Alice Ramsey bakom ratten på sin gröna Maxwell DA med en fyrcylindrig 30-hästarsmotor. Sedan ägnade hon 59 dagar åt att som första kvinna köra tvärs över USA, från Manhattan i New York till San Francisco – en resa på drygt 610 mil.
I juni 1909 satte sig den då 22-åriga hemmafrun Alice Ramsey bakom ratten på sin gröna Maxwell DA med en fyrcylindrig 30-hästarsmotor. Sedan ägnade hon 59 dagar åt att som första kvinna köra tvärs över USA, från Manhattan i New York till San Francisco – en resa på drygt 610 mil.
Vi har kommit fram till 1913 och Florence Lawrence tyckte det var lite osäkert att sitta och veva med armarna för att visa åt vilket håll hon skulle svänga. Då uppfann hon en mekanisk arm som visade åt vilket håll ekipaget hon körde hade för avsikt att svänga. Florence Lawrence uppfann också en form av bromssignal – även det en mekanisk anordning som visade en skylt med ordet "Stop" baktill på bilen.
Vi har kommit fram till 1913 och Florence Lawrence tyckte det var lite osäkert att sitta och veva med armarna för att visa åt vilket håll hon skulle svänga. Då uppfann hon en mekanisk arm som visade åt vilket håll ekipaget hon körde hade för avsikt att svänga. Florence Lawrence uppfann också en form av bromssignal – även det en mekanisk anordning som visade en skylt med ordet ”Stop” baktill på bilen.
I slutet av 1930-talet utvecklade geologen Helen Blair Bartlett en keramisk isolering för dåtidens tändstift. Tidigare krävde tändstiften löpande underhåll, medan hennes lösning gjorde att de dessutom klarade högre temperaturer och högre spänning. Principen för hennes uppfinning är densamma än idag.
I slutet av 1930-talet utvecklade geologen Helen Blair Bartlett en keramisk isolering för dåtidens tändstift. Tidigare krävde tändstiften löpande underhåll, medan hennes lösning gjorde att de dessutom klarade högre temperaturer och högre spänning. Principen för hennes uppfinning är densamma än idag.
Rulla till toppen