Månadens moped: Svanen 1953

Nu har vi kommit till april och nu har vi parkerat en Svanen från 1953 vid milstenen. Mopeden som skulle kunna kallas för en udda fågel då det knappt finns någon information om fabrikatet. ”Liten cykelfabrik i Varberg” är en av de knapphändiga uppgifterna på nätet. Men det är en Monark i grund och botten.
”Aktiebolaget cykelfabriken Monark Varberg”. Monark var ju duktiga på att ”dekaltrimma” sina produkter – alltså att man lät andra företag sälja Monarks produkter under andra namn. Men den här mopeden har ju tillverkarens namn på styrhuvudet. Kan det ha varit så att Svanen hade köpts upp av Monark? Vet du något mer om varumärket Svanen? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan eller skicka ett mejl på classic@classicmotor.se
Att Svanen ser ut som en Monark Monarped, förutom motorn, är inte det enda. På sina håll har den röda kulören skavts av och då tittar minsann monarks ”Polykromatisk blå” fram. Samma kulör som fanns på samtida Monarpeder. Men varför kostade man på sig att lackera om de redan blå ramarna till rött bara för att de skulle säljas under det lilla varumärket Svanen?
Svanens logotyp. Lägg märke till att S:et har formen av en svan som simmar. Små roliga detaljer!
Här har vi den stora skillnaden mellan en tvättäkta Monark och en Svanen: Motorn. Monarks monarpeder använde sig först och främst av ILO-motorer, först den enväxlade ILO FP 50 och sedan av den tvåväxlade ILO Piano. Även någon Pilotmotor hittade in i monarkramarna. Men här har vi den svensktillverkade JB-motorn från John Benson, ett företag som fanns i både Eskilstuna och Malmö. Denna motor har en helt annan upphängning med gummibussningar vilket medförde att ramen ser helt annorlunda ut vid motorn jämfört med monarpederna. Man ser ena fästet vid kröken. Motorkåporna på bilden är nytillverkade utan någon som helst förlaga. Vill du läsa med om JB-fabriken så kan du göra det här.
Rulla till toppen