Sommaraktiviteter och bilbesiktning

Har du koll på att entusiastbilen är trafiksäker? Annars har vi ett tips. Kalendern har börjat fyllas på med sommaren alla fordonsaktiviteter.

Classic motor nummer 5 finns nu ute till försäljning. Prenumeranterna har redan fått sitt exemplar.

Osäker på var du kan köpa Classic motor? Kolla här: Försäljningsställen.

Ur innehållet:

Audi 100 Coupé S 1972
Svår att backa – men inte för alla

Representanten på läkemedelsföretaget tyckte bilen var för svår att backa, så firmabilen lämnades snart tillbaka. Den köptes då av nuvarande ägarens fabror.

BMW Isetta 300 1962
Långt kvar till morfars 18 800 mil

Efter 17 år bakom ratten i sin BMW Isetta var det dags att ta körkort för bil. Då ställdes trehjulingen av. Förra året utsågs den till årets renovering på Tjolöholm.

Dodge LC Pickup 1936
Återupptagna leveranser av fisk

I maj 1941 fick ägaren till reportagets lastbil tillstånd att leverera färsk fisk fem gånger inom ett noggrant angivet geografiskt område. Vi har gjort om resan.

Körjournal för stillastående fordon
Än tar sig inte Mats Olofssons Brough Superior SS100 fram för egen maskin. Men den har nu fått hjulen ­åtgärdade och sammansättningen är påbörjad.

Jims mekarhörna
Byt vevstaken själv

Låter motorn som en kulspruta? Känns styret tjockt som en falukorv? Det kan vara dags att byta vevstakslager – och det kan du faktiskt göra själv.

DKW F89 1953 & DKW AU 1000 1961
Två rullande och en reservdelsbil

Som barn såg han den stå vid en verkstad utmed ­vägen till familjens fritidshus. Nyfikenheten tog överhanden och till sist fick han köpa den – Schnellastern.

Hög tid att besikta entusiastbilen
Veteranbilen kanske är besiktad för alltid, men det betyder ju inte att den är trafiksäker för alltid. Har du koll på om den skulle klara en flygande besiktning?

Här återvinns en Triumph(rubrik)
I Classic motor nummer 5 1997 kunde vi läsa om en för andra gången renoverad Triumph Herald. Nu är tredje renoveringen påbörjad. Hur många liv har den?

Vi mötte våren i norra Tyskland
Våren kommer tidigare till kontinenten. Ett tydligt tecken på det är Bremen Classic Motorshow. Vi åkte dit och fick ett hett investeringstips: Corvette C3.

Pope 1913
Patinerad amerikan utan växellåda

Toppventiler och fjädring bak var ingen vanlig syn på 1910-talets motorcyklar. Vi har kollat in en patinerad föregångare – försedd med en enda nytillverkad del.

Mopedrevyn
Annelies andra

Visst är det kul när någon sparar sin första moped, men hur många har sparat sin andra? Inte många, men Annelie Hermansson är en av dem och hennes dinoblå Puch Dakota är i det där orörda, kompletta bruksskicket som man bara drömmer om att hitta.

Volkswagen Typ 1 1950
Blygsam utveckling under 40-talet

Under 1940-talets första hälft upphörde nästan all utveckling av personbilar, men sedan tog det fart. Mest fart fick Volkswagen – tack vare en brittisk officer.

Rulla till toppen