Månadens fordon: Chevrolet Bel Air

Vi har kommit fram till 1950-talet i vår serie om bilens utveckling under 100 år. Till vår hjälp tar vi en Chevrolet Bel Air Sedan från 1955.

I Amerika hade andra världskriget inte slagit lika hårt mot ekonomin som i andra delar av världen. Ett par år efter krigsslutet lanserades dessutom Marshallplanen som var en blandning av hjälp, lån och marknadsföring av amerikanska produkter i Europa. De höjda skatterna som initialt finansierade detta blev inte så stora och snart rullade pengarna in igen, den amerikanska ekonomin blomstrade under 1950-talet. Bilar i Europa var under detta decennium till stor del små spartanska folkbilar. En typisk amerikansk folkbil från 1950-talet hade däremot en tämligen svulstig och stor kaross med gott om plats för de åkande.

Under huvarna kom fler och fler V8:or, till exempel hos Chevrolet som till 1955 års modell lanserade en nyutvecklad 265 kubiktums ”small block” V8:a som ett tillval. Standardmotorn var en rak sexa, som i det här reportagets Chevrolet. Det är en fyradörrars Bel Air från just 1955 och under huven ruvar den raka sexan som i sitt grundutförande ger runt 120 hästar. Fullt tillräckligt för i princip alla trafikmiljöer, även med dagens mått mätt. Inte illa för att vara en nästan 70 år gammal konstruktion, och denna typ av Stovebolt Six-motor tillverkades från 1929 och ända in på 1960-talet.

1950-talet var även det decennium i Amerika då automatväxellådorna blev vanligare än de manuella. Just 1955 var året då detta hände hos Chevrolet, för det var första gången som fler kunder valde automatväxlade än manuellt växlade bilar. Även om Chevrolets växellåda Powerglide bara var tvåväxlad blev den mycket populär och den var även mycket robust och driftssäker. I Janne Lindells Cheva sitter däremot den treväxlade manuella lådan, lite märkligt kan tyckas eftersom bilen är av det finaste Bel Air-utförandet.

Bel Air var den mest utsmyckade varianten i Chevrolets program 1955. De enklare modellerna hette 150 respektive 210.
Bel Air var den mest utsmyckade varianten i Chevrolets program 1955. De enklare modellerna hette 150 respektive 210.
Foto: Hans Jartoft
Den raka sexan på 3,9 liter har ett fint vridmoment på låga varv och den hade, och har, ett mycket gott kvalitetsrykte. 1955 var första året som det gick att få V8 som tillval hos Chevrolet. Prispåslaget var måttligt men trots det såldes det betydligt fler bilar med denna ”Blue Flame Six” just under 1955.
Den raka sexan på 3,9 liter har ett fint vridmoment på låga varv och den hade, och har, ett mycket gott kvalitetsrykte. 1955 var första året som det gick att få V8 som tillval hos Chevrolet. Prispåslaget var måttligt men trots det såldes det betydligt fler bilar med denna ”Blue Flame Six” just under 1955.
Foto: Hans Jartoft
1955 sålde Chevrolet 1,7 miljoner bilar, ungefär 250 000 fler än Ford det året.
1955 sålde Chevrolet 1,7 miljoner bilar, ungefär 250 000 fler än Ford det året.
Foto: Hans Jartoft

Vill du läsa mer om det här? Då rekommenderar vi Classic motor nummer 6 2024.

Rulla till toppen