Månadens moped: MCB Skoterett

Sommartider hej, hej! Nu har vi kommit in i juni månad och denna gång har vi parkerat en MCB Skoterett vid milstenen. Att man sneglat lite på italienska Lambretta är ganska tydligt. Mopeden med typnumret VoV 1264 var den dyraste mopeden i MCB:s katalog. Troligtvis på grund av att man fick ta fram kostsamma pressverktyg till alla karossdelar.
1964 kom den – MCB Skoterett. Fast i 1964 års katalog presenteras nykomlingen endast som ”Ny moped med skoterkomfort”. Riktpriset var satt till 1.465:- plus oms (föregångaren till dagens Moms) vilket innebar 1.558:75 ”på gatan”. Typbeteckningen 1264 hade även ett prefix som talade om under vilket varumärke den såldes. Var det en Monark så hette den 901264 och var det en Crescent hette den istället 921264. Kulören döpte man till Polisvit – ”Vitlackerad för alla klädfärger”. Motorn var en fläktkyld Husqvarna ”Flinta” med två växlar och fotväxel av tå-häl-modell. Hur man växlade med högklackade skor framgår dock inte.
Växelpedal av tå-häl-modell. Ettan framåt och tvåan bakåt. Men hur fungerade detta med högklackat?
Full fart med fladdrande schalett i 1965 års katalog. Nu har Skoteretten även fått sitt namn. ”1264” lät ju faktiskt rätt tråkigt.
1967 kom kulören ”Metallblå” även om den kallades för ”Mellanblå” i Monarks katalog. Nu kallade man fläktkylningen för ”ökenfläkt” – kanske för att dämpa eventuella rykten om att kylningen inte var den bästa vilket ledde till ånglås.
1970 kom även kulören ”Bahamagul” på Skoteretten. I övrigt var Skoteretten oförändrad från föregående år. Det som skilde vissa årsmodeller åt var att man experimenterade med gälar i karossens framkant, bakom vänsterfoten eller nere vid fotplattan. Det visade nämligen sig att det blev väldigt varmt under ”huven” på Skoteretten vilket kunde orsaka ånglås i förgasaren, så behovet av sval fartvind blev stort.
”All things must pass” var namnet på Georg Harrisons första soloplatta efter att The Beatles hade splittrats. Detta gällde även Skoteretten som såldes sista gången under 1972. Åtta år av Sveriges enda ”riktiga” skotermoped var till ända.
Rulla till toppen