Jim Lundberg

Skuret vevparti

Fråga Hej! Jag har ett skuret vevparti till sonens cross, en Kawasaki 80cc. Jag undrar hur arbetsgången är för att byta vevstake o lager samt vilka pressverktyg man eventuellt behöver som man på enkelt sätt kan tillverka själv. Och även hur man riktar upp hela ”historien” sedan? Hälsningar Sören Johansson. Svar Det är relativt enkelt

Skuret vevparti Läs mer »

Rost i Hondatank

Fråga Tjenare! Min CB750F2 från 1978 har börjat få lite rost i tanken. Jag tänkte försöka få rent så gott det går med diverse metoder och funderar på vilken typ av rostskydd man ska satsa på efteråt. Det finns ju dessa ”undermedel” som gör rent och rostskyddar med hjälp av ett par flaskor kemi. Funkar

Rost i Hondatank Läs mer »

Bilkonservering

Fråga Jag avser ställa av en oldtimer i minst ett halvår nu. Vad skall man tänka på att ”konservera”? Senast stod bilen i 34 år, och då jag i våras tog ut den hade bensin från sjuttiotalet frätt sönder mässingsflottörerna i förgasarna totalt. Detta vill jag undvika igen. Vad är ”Fuel stabilizer” för något och

Bilkonservering Läs mer »

Bluddrig tvåtaktare

Fråga Varför bluddrar och pluttrar en tvåtaktsmotor på tomgång eller vid låg belastning? Vid hård belastning och högre varv verkar bluddret försvinna och motorn går relativt ”rent”. Observera att det jag frågar om är inte något fel, utan ett fenomen alla tvåtaktare verkar ha. Svar En tvåtaktsmotors funktion baseras till stor del på gasblandningens levande

Bluddrig tvåtaktare Läs mer »

Rulla till toppen