Classic Motor 2021-07

I butik 17 juni 2021

RALLYEBIL UTAN BLESSYRER. Den enda bucklan hans Opel Kadett Rallye 2.0E fick orsakades inne på märkesverkstaden. EN VELOCETTE MED HISTORIA. Vi har hittat ett gammalt foto på en Velocette KTT i vars historia ett knoster spelar en viktig roll. TVÅ HELT OLIKA SAAB 99:OR. En variant för Danmark och en för USA. Vi jämför påkostade Le med enklare X7. Lika, men ändå inte. DÖDSFÖRAKTANDE LÄSNING. Har du något fordonsrelaterat att berätta? Den här sidan är öppen för alla – tekniktips eller kåserier. BILLIGARE EFTER BREXIT? Domedagsprofeterna hävdade att Brexit skulle göra hobbyn dyrare. On the contrary. Vi förklarar varför. VI FIRAR 70-ÅRINGEN SAMBA. Vi uppmärksammar Volkswagens lyxbuss och Midnattssolsrallyt skjuts tyvärr upp till nästa år. BILDELAR SÖKER NY(A) ÄGARE. Har du plats för 40 000 bildelar? Och har du näsa för affärer? Kolla i så fall in Kalles containrar. VAD ÄR KLASSIKERN VÄRD? Nyfiken på entusiastbilarnas värde? Vi kollar fordonsauktioner och Volvo Amazon verkar hetast. TÄVLA MED CLASSIC MOTOR. Korsord, mossigt? Inte alls. Aldrig tidigare har så många löst dem. Har du valt landskapsfordon? SVENSK INGENJÖRSKONST. Den klassiska verktygslådan och takräcket är två svenska patenterade uppfinningar. Visste du det? SÅ GÅR GAMMELBILEN BÄTTRE. Hackar hobbybilen? Ingen fara. Robert visar hur du enkelt justerar brytarspetsarna på klenoden. EN GÅNG VÄRLDENS HALASTE. Det tog tio år innan någon stod emot fartvinden bättre. Vi tar en titt på 1980-talets halaste Opel. HUNDRAÅRING I NYSKICK. Galningarna i Storbritannien har återskapat en Bentley Blower från grunden. Skruv för skruv alltså. JIM SKRUVAR VIDARE, DEL 7. Tänk att vi äntligen kommer till tanken. Vi lär oss mer om plåt, krom, slipgrund, bas- och klarlack. EN DAKOTA PASSERAR REVY. Maggan tänker inte renovera sin Puch Dakota. "Varje repa och skavank har sin historia", säger hon. HUNDRA ÅR MED HENDERSON. Idrifttagen i början av 1920-talet, undanställd 1939 och återuppväckt 1968. Häng med på resan! GRISEN ÄR SNART UR SÄCKEN. Vår Reliant Super Robin går från klarhet till klarhet. Motorn fungerar och nu väntar ursprungskontroll. TRUBBNOSEN PÅ OSTFRONTEN. Sådan fader, sådan son. Han återskapade (nästan) sin barndoms mjölkbil – inklusive stånkor. MYT ELLER VERKLIGHET? Vi gör en ansats att bekräfta eller slå hål på myten att polerade kanaler ger bättre fart. Del 1 ... FYNDET OCH MARKNADEN. En bil en gång tillhörande en landshövding. Kan det vara något? Inte? Det finns mer. ETT BREV BETYDER MYCKET. Vi upphör aldrig att förvånas över ert engagemang och er kunskap. Fortsätt att skriva till oss.

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor Turist på väg

    Sommaren är räddad - här är alla tipsen för dig som vill åka på utflykt. Motor- och nostalgimuseer och roliga resor för hela slanten. Dessutom en lista med kontaktuppgifter till över 100 museer, och kalendern med sommarens alla träffar och evenemang.

  • Classic Motor 2015-12

    Bullfest – vi tar oss an Mercedes 180! Ambjörn har renoverat sin Ford han byggde om på sextiotalet, men känner du igen delarna han använt? Vi firar Ford Transit som fyllt 50 och åker kromsnålt men färgrikt: Puch Colorado. Testarossa möter Esprit! Bubblan utvandrade till USA och så alla priser från auktionen i Simrishamn. Jims Mekarhörna, bra skruvartips och så marknaden förstås!

  • Classic Motor 2015-11

    Köp en Jaguar – vinn ett vad! Så blev det för Pelle Norberg när han till slut fick fatt på en E-type. Läs om den läckra verktygs-VW:n och bagarns gulliga Ford Thames och inte missa inte utflykten i Dodge-lastbil från 1927. Patina i kubik! Även gott om Alfa Romeo när vi hälsar på i 1900-garaget. Wartburg, Mitsubishi Sapporo (den du!), H-D 1928, Bosse Bildoktorns djupdykning bland bilar i litteraturen, Aprilia Moto 6.5 och sista sommarturen med Hajnosen – och mer därtill. Självklart får du en späckad privatmarknad med massor av köp & sälj och förstås alla mektips. Bästa läsningen!

  • Classic Motor 2015-10

    Amazonkombi, VW K70, Studebaker, T-Fordar, Rolls-Royce, Austin, Ducati, Apollo, en hel drös mopeder och förstås tekniska tips, träffreportage och vår laddade privatmarknad. Classic Motor nr 10 är sprängfylld!

  • Classic Motor 2015-09

    Både folklig och lyxig? Javisst, om man har massa läckra tillbehör i sin bubbla så går det bra – och det har Dennis Östberg. Eller du kanske tycker bättre om östtyska kärror? Dubbelt upp i Duroplast här IFA och AWZ. Missa inte de tre femtiotalshojarna: Apollo, NV och Typhoon! Dessutom: Trettiotalets tyska backtävlingar, lastbilen som gått 6 mil på 67 år, Bosse Bildoktorn, Midnattssolsloppet, Jims Mekarhörna och mycket annat – inklusive motorhobbyns mest späckade privatmarknad.

  • Classic Motor 2015-08

    Sommar – det betyder USA-special av Classic Motor. Ford Sunliner, Packard Hawk, Pontiac GTO, Dodge Dart Charger, Ford Custom, Chevrolet Impala, Harley-Davidson Servi-Car, Indian Chief med mera! Plus allt om Classic Motor Festival i Ånnaboda.

  • Classic Motor 2015-07

    Läs om vår projekt-Saab, stora träffen på Tjolöholm, Citroën DS, Mercedes 300 SL, Rover 3500, praktiska tips från Mekar-Jim med mera - och så massor av köp & sälj i Classic Motor marknad.

  • Classic Motor 2015-06

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nyrenoverad Sachsmotor som vägrar starta

12 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Donald: Hittills har vi enbart diskuterat tändsystemet med avseende på timing. Samt att du i din fråga nämner att den får bensin. Det finns i huvudsak 3 egentlige 4 saker som krävs för...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206