Classic Motor 2020-07

I butik 18 juni 2020

STADSJEEPARNAS URFADER Range Rover fyller 50. Vi kollar närmare på framgångsreceptet. MOTORN FRAM blev en lyckträff för Porsche vars modell 928 utsågs till Årets bil 1978. Håller den än? BILEN SOM INTE FANNS är nybesiktigad och klar. Vi har träffat Toivo och hans Fiat Vignale igen. VELOCETTE VALIANT är knappast en dussinhoj. Mer tysk än brittisk gillades den av alltför få. FINALEN FÖR FENORNA får Chrysler New Yorker från 1960 stå modell för. Året därpå fick formgivaren sparken. RAGGARNAS RIKSMÖTE 1960 slutade i – ingenting. Underbart är kort. MOTO GUZZI GALETTO är månadens godbit på marknaden. Men det finns fler fynd bland alla annonser. TILL SIST ett litet oplanerat Tema Japan: TOYOTA ger färg åt Jims Puch Dakota. EN LITEN MOPED från Japan inspirerade Beach Boys. EN LITEN KAVALKAD över japansk bilhistorias sextiotal.

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2020-06

    VI MÖTER EN "DIPLOMAT" som kör omkring i en Mercedes-Benz 350 SEL och lever sitt liv i sociala medier. TVÅ KNÖLAR OCH EN DANSKA? Ja, två Harley-Davidson Knucklehead med en dansk förare alltså. GOLIATH BLEV ALDRIG NÅGON JÄTTE, trots sitt nytänkande inom fordonsteknik. AUTOMATLÅDAN avgjorde när Folke Eldh blev med Opel Kapitän. NU FÅR ALLA KRIMINELLA se upp. Classic Motors projektbil är en – polisbil! PLYMOUTH 'CUDA är ett veritabelt muskelpaket. Med bagareräcke på bakluckan. FÖRKROMNING är en hel vetenskap. Vi bjuder på grundkursen. STIRLING MOSS har gått bort. Vi minns hans bravader på racerbanorna. POMONA I KALIFORNIEN är stället du ska besöka om du letar delar till din amerikanska bil. PUCH ALABAMA var aldrig ungdomens favoritmoped. Därför finns många kvar i orört skick. ORÖRD ÄR INTE Jims Puch Dakota. Men det är helt enligt plan. SMÅTT OCH GOTT i form av födelsedagar, filmtips, originaldelar från Bosch, smörjobb, luftfilter, mittkonsoler, garagebesök, misshandlade gängor och mycket mer. MARKNADEN FÖRSTÅS om det finns plats i garaget eller biblioteket. Den här gången står en överlägsen Chevrolet från 1936 på spel.

  • Classic Motor 2020-05

    Högt i tak: en Triumph TR3 som körs året runt och en Opel Kadett Cabriolet som efter 30 år kanske passerar 100 mil på mätaren. Vi dubblerar med lastbilar, en Ford TT och en Scania LS76, med lite olika prestanda. Vi kliver rätt in i 50-talet och en riktigt röd Chevrolet Bel Air Coupe som var för fin för att exporteras från Nordamerika. Men skam den som ger sig. Tre japanska tvåtaktare visar upp sig på vägen: Honda NS 400 R, Kawasaki S3 400 Mach2 och Yamaha RD 350 YPVS. Enzo Ferrari gillade inte Pegasos skapare Wifredo Ricart. Men världen gillade hans skapelse Thrill. Dessutom möter du de brittiska charmörerna MG Saloon och Ford Anglia. Jim lär dig skilja agnarna från vetet.

  • Classic Motor 2020-04

    En Lotus Cortina har varit på turné i Europa – med samma förare under de senaste 48 åren. Opel GT ser möjligen ut som en mini-Corvette. Där slutar likheterna. Men frän är den. Med en Terrier går det som en dans att klyva ved. Monte Carlo? Visst skapar det bilder? Det tycker även biltillverkarna. Vi går igenom modellprogrammet. Bröllopsbestyr snabbade på renoveringen av en Chevrolet Master 1934. I Roslagen finns en motorcykelsamling av rang. Citroën som campingbil? Absolut. Evenemang i form av Silverrundan. Gamla nyheter hittar du också liksom handfasta tips och tricks. Projekt Dakota går in i slutfasen. Classic motor marknad – förstås.

  • Classic Motor 2020-03

    Den ljusgröna Amazonen kostade 16 200 kronor ny hösten 1965. 1986 ställdes den undan. Sedan dröjde 42 år innan det var dags för 4 000-milaservicen. Ger man sig ut i skogen visar det sig att man kan hitta både svamp och gamla bilvrak. Svanen och Svalan ger sig ut på vägarna. En Marcos 1800 GT Le Mans missade starten med 50 år. Med en Royal Enfield J2 -51 i garaget behövdes något modernare. Valet föll på en Norton Dominator 88 -54. Modern på riktigt är en Renault 25 V6 Baccara från 1991. Två Scaniabussar ger sig ut på turné i Stockholms skärgård – precis som förr. Och precis som förr hittar du Tips & Trix, Jims mekarhörna och Classic motor marknad även i det här numret. Samt en Buick Super 51.

  • Classic Motor 2020-02

    Folkvagnsextra - och ingen av dem är en bubbla! En Velie 1920, som en gång varit EPA-traktor, visar upp sig i finkostymen. Vi kollar närmare på Opels första framhjulsdrivna Kadetter, Arkley SS och NV Progress. Dessutom fartiga Rajd-skotern, en tripp på minnenas Reims och rapport från mäktiga SEMA-showen i Las Vegas. Jim ger dig koll på kopplingen och så tipsar vi hur du får nytt att se gammalt ut. Låt dig inspireras av objekten till salu på Classic motor marknad. Kanske lurar ett nytt projekt där?

  • Classic Motor 2020-01

    Triumph GT6 – mer än bara en Spitfire med tak. Under huven ruvar en sexa. Cadillac V12, Saab 96 och Sonett samt Tempo Matador. Vi gillar dessutom pilsnerfilm med den rätta rekvisitan. Du träffar Allan och hans missade vinst-Qvarna, får återuppleva minnen från Ånnaboda och se Lotten fräsa fram på en Puch Sport. Missa inte det traditionella julpysslet eller alla förnämliga gör det själv-tips. Självklart hittar du en späckad Classic motor marknad också.

  • Classic Motor 2019-12

    EN Mercedes-Benz 560 SEC med extra allt. Röd dessutom. Lika röd som Volkswagens vassaste Karmann Ghia Typ 34. Bilder ur ett familjealbum på en Heinkels resa från fabriken till Hallstavik i Roslagen. Lastbil i form av Ford från 1947, supersportbilen De Tomasa Pantera från 1973 och en gammal tysk MAF från 1908 är andra modeller som hör fordonshistorien till. Robert och Jim bjuder på mektips. Numrets tvåhjulingar är en beskedlig Kreidler Stilett och en Gus Kuhn-trimmad Norton Commando. Till sist kikar vi närmare på prisbelönta Triumph TR-modeller, bland annat en svensk TR5.

  • Classic Motor Album Moped

    Mopeder, mopeder, mopeder - nu är det dags för Classic Motors årliga djupdykning i de tvåtaktsdoftande tvåhjulingarnas värld!

    För dig som inte är prenumerant: Årets mopedalbum kan nu beställas via Classic Motors webshop

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

3 kommentarer

Jim Lundberg: Och kanske en hutt boxerbrännvin!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842