Classic Motor 2019-11

I butik 15 oktober 2019

Fri fart och friska fläktar på danska Rømø. Det visar sig att bruksbil, milstolpe och ikon lika gärna kan stavas Opel Rekord, Lancia Appia Pininfarina och Ford V8. En garagerad Renault 18 hittar ut i trafiken igen och en Pontiac Firebird med en DeLorean-sexa mullrar mindre än V8-modellen. En Yamaha AS3 125 från 1971 la grunden till ett livslångt mc-intresse. Livslängden på Volvo 480 blev däremot kort. Vi fyndar delar på veteransmarknaden i hälsingska Lobonäs och Jim skruvar vidare på sin Puch Dakota.

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2021-02

    EN CHRYSLER CONVERTIBLE COUPE från 1931, kan det vara något? Det har i alla fall såväl grevar och skeppsredare som rörmokare och popstjärnor ansett. Nu är det tidigare "vraket" i ett perfekt skick. VINTERBILEN OPEL P4 från 1937 gör sig bra i snön. Utrustad med en kupévärmare är det en entusiastbil även vintertid. SÖREN SVENNS MG TC från 1947 blev nästan klar innan han gick bort. Nu har hans dotter Lovisa tagit projektet i mål. VÅR FORD TAUNUS rullar vidare och har passerat nålsögat: besiktningen. Framtiden får utvisa vad som behöver åtgärdas härnäst. HOSTAR GRÅLLEN? Kanske kan ett elektroniskt tändsystem råda bot på det. Vi visar hur du gör. MUSTAD FOLKSCOOTER var 70 år före sin tid. Nu är sparkcyklarna däremot eldrivna. Intet nytt under solen alltså. TANDLÄKARSKRÄCK? Inte i en Saab Sonett. En välljudande liten sportvagn. BUICK RIVIERA från 1970, ett veritabelt slagskepp. Unik på många sätt, inte minst i färgsättningen. Men är det original 70-tal så är det. ALPINA är faktiskt ett eget bilmärke även om det är nära förknippat med BMW. Vi kikar på en Alpina B6 3,5 från slutet av 1980-talet. Prestanda i en klass för sig. SIST OCH KANSKE MINST ut är en Heinkel Trojan från början av det glada 60-talet. Inspirerade en pilot till köp. I MOPED-REVYN bjuder vi på en trio Puchmopeder: Dakota, Texas och Guld-Dakota. PROJEKT ZÜNDAPP KS 50 rullar vidare liksom Jims mekarhörna. VIKTIGAST AV ALLT KANSKE: MARKNADEN!

  • Classic Motor 2019-10

    Vilken av bilarna i gröna valet skulle du ta? VW K70 eller BMW 2002 - kulören får du finna dig i! Eller kanske en värdig Wolseley 6/110 är mer i din smak? Den bilen gillades både av gentlemän och konstaplar. Om du har mer bråttom kanske en Chevrolet Corvette 454 eller en Ford Sierra RS Cosworth lockar mer? Om du inte hellre väljer tvåhjuligt förstås. Då kan vi bjuda på en rapport från Mopedernas Woodstock, en finfin Rex-moped och H-D Super Glide FX - med den konstiga bakdelen. Självklart finner du bra gör det själv-tips, Jims mekarhörna och vår späckade annonsmarknad i tidningen!

  • Classic Motor 2019-09

    Vem minns inte Saab 96? För dig som glömt kikar vi på ett exemplar av den sista årsmodellen. Vi rapporterar från motorevenemang som Skruvat & Klart och Midnattssolsrallyt. Stations- eller herrgårdsvagn? Dodge Dart respektive Peugeot 404 från mitten av 1960-talet visar upp sig. En brandbil av märket Tidaholm platsade inte i museet. Fiat Tipo visar sig vara en riktig typ. Tvåhjulingar saknas inte: Puch MC50 Moto-Cross och Honda CB750. Månadens annons på Classic motor marknad är en Morgan 4/4.

  • Classic Motor 2019-08

    Vi stiftar bekantskap med en svensksåld Porsche 1600 Super Speedster i toppskick samt en kraftigt patinerad Volvo PV 544 Sport. Utöver detta allt från postbilen Tjorven och Coca Cola-inspirerade Ford Torino till italienska (och andra) vrålåk som deltog i Mille Miglia och bedagade skönheter i de jämtländska skogarna. Rapport från Classic Motor Ånnaboda rymdes också i detta nummer. För den motorcykelintresserade bjuder vi på en Puch Scrambler. Tips & Trix som vanligt liksom Classic motor marknad. Glömde vi nämna Toyota MR2?

  • Classic Motor 2019-07

    Franska billegendaren Citroën fyller 100 år och vi sätter strålkastaren på DS och 2CV. Riley RME, prins Bertils Corvette, Chrysler New Yorker och en skön Scania ryms även i tidningen. Dessutom rapport från storträffen i Tjolöholm, International Harvesters historia av lätta lastbilar och en Six Days-stukad BMW R51/3. Moped-Revyn, Jims mekarhörna och fler bra skruvartips hittar du också i senaste numret. Och självklart Classic Motor marknad - fyndchans!

  • Classic Motor 2019-06

    Ovanlig som en Volvo 145! När Mustangen fick snabbare look. Den gröne jägaren från Alvis. Glas 1700 - och halva reservdelslagret. Och mycket mer, som: BSA 1936, den äkta Ockelbo-Ferrarin, ruggiga skrotbilar och de bortglömda pionjärerna. Dessutom bra mekartips och Classic Motors marknad att fynda i!

  • Classic Motor 2019-05

    Läcker Ford Consul-kombi byggd hos karossmakaren Abbott, stor svart Ford Thunderbird, Honda S800, Opel Super 6 och en Rolls-Royce Phantom på resan genom öknen. Storsamlarens lågmilade mopeder, Flink-cross och fiffiga ÖWA-hjulet - och så massor av bra tips för garaget, till exempel hur du väcker en bil som har stått still länge. Och tjockt med annonser i Classic Motor marknad förstås!

  • Classic Motor Turist på väg

    Sommaren är räddad - här är alla tipsen för dig som vill åka på utflykt. Motor- och nostalgimuseer och roliga resor för hela slanten. Dessutom en lista med kontaktuppgifter till över 100 museer, och kalendern med sommarens alla träffar och evenemang.

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha PW 50 som inte vill varva upp

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Lars Berg: Glömde det kanske mest påtagliga om motorn får för mager blandning. Kolla upp och blås rent förgasaren och i synnerhet munstyckena i ditt fall speciellt huvudmunstycket. //...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206