Classic Motor 2020-12

I butik 19 november 2020

DEN SIST TILLVERKADE Volvo P1800 ES såldes till USA. Nu har vagnen med chassinummer 8077 återuppstått efter att ha återbördats till Sverige. EN SVENSKSÅLD PORSCHE 930 med blott 4 700 mil på mätaren som jagats av vägpirater i Nordafrika? Jodå, sådana bilar finns. SÅ MYCKET BÄTTRE blir det inte. Vi kollar närmare på den gröna bussen som artisterna åker i - och som faktiskt har en koppling till Olle Ljungström. URSPRUNGLIGEN BYGGD för att hindra tyskarna i Nordnorge. Senare blev den populär på svenska turistorter i fjällen. Vi pratar om Studebaker Weasel. MAZDA MX-5 eller Miata har fyllt 30. Vi välkomnar världens mest sålda sportbil till veteranbilsutbudet. EN PRÄSTKÖRD ALCYON som fraktades hem från Frankrike i bagaeutrymmet på en personbil bjuder vi också på. MUSSE PIGG fick ge namn åt Fiat 500C som i Italien kom att kallas Topolino. Det här exemplaret används som glassbil. ESTATE LÅTER väl fint och just den här Triumph 2000 Estate är riktigt fin. Byggd för jakt, men duger lika bra för hantverkare som för engagerade klubbrepresentanter. TIPS & TRIX, Jim Mekarhörna, några garagebesök och mopeder bjuder vi också på. PÅ MARKNADEN slår vi ett slag för en Skoda 440. Mycket nöje.

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2021-03

    EN VW 1300 FRÅN 1966 körd av en kyrkans kvinna. Låter det som ett dåligt säljknep? I det här fallet stämmer det dock. Och den är i ett fantastiskt skick. EUROPAS VARMASTE BIL var i slutet av 1960-talet en Fiat 850 Sport Coupé. För P-O Rossander blev det tredje gången gillt. PEUGEOT QVADRICYCLE var den första bilen i Sverige. Tack vare entusiaster kommer vi snart att veta betydligt mer om den och personerna bakom. HUPMOBILE ELLER A-FORD, det är ju frågan. Lars-Olle Svensson vacklar kring vilken han borde ta sig an härnäst. TILLBAKA TILL FRAMTIDEN med en Ferrari 512S Modulo. Pininfarinas framtidsstudie från 1970-talet se fortfarande futuristisk ut. BENGT KÖPTE SIN REX 1951. De håller fortfarande ihop. Gammal kärlek rostar aldrig. SLÄKTENS SKODA SKA NU SPARAS till eftervärlden – efter 64 år i verkstaden. Häng med på en tidsresa. VI GÖR ETT ÅTERBESÖK hos en helt unik SAAB 99 EM4. Det är några detaljer kvar, sedan ska den ut på vägarna igen. "SVÅRT SÄLLSYNT STUDEBAKER" skulle nog en viss kriminologiprofessor ha kunnat säga. Men en av två i Sverige gör denna Champion Coupe åtminstone halvunik. DEL 3 AV FORD TAUNUS-projektet avhandlar styrningen. Nu går bilen rakt igen. RÄDDA DE GAMLA STRÅLKASTARNA med galler. FRAMTIDEN TRAKTOR ZETOR. Håller den än? Vi hittade en i Jämtland och kollade. VI REPARERAR VÅRT MISSTAG och bjuder på två mekarhörnor: Raka rör och Slutfladdrat på hastighetsmätaren. JIMS ZÜNDAPP KS 50 tar ytterligare ett steg närmare fullbordan. Men det är en bra bit kvar. MONARPEDEN VAR FÖR FIN. Nu tar ägaren nya tag att hitta ett lämpligt bruksfordon. PÅ MARKNADEN HITTAR VI den här gången en – Ford Taunus 17M P3 1961. Känns modellen igen? Gör plats i garaget. GAMLA NYHETER, GARAGE och Hört & Hänt bjuder vi också på såklart.

  • Classic Motor 2021-02

    EN CHRYSLER CONVERTIBLE COUPE från 1931, kan det vara något? Det har i alla fall såväl grevar och skeppsredare som rörmokare och popstjärnor ansett. Nu är det tidigare "vraket" i ett perfekt skick. VINTERBILEN OPEL P4 från 1937 gör sig bra i snön. Utrustad med en kupévärmare är det en entusiastbil även vintertid. SÖREN SVENNS MG TC från 1947 blev nästan klar innan han gick bort. Nu har hans dotter Lovisa tagit projektet i mål. VÅR FORD TAUNUS rullar vidare och har passerat nålsögat: besiktningen. Framtiden får utvisa vad som behöver åtgärdas härnäst. HOSTAR GRÅLLEN? Kanske kan ett elektroniskt tändsystem råda bot på det. Vi visar hur du gör. MUSTAD FOLKSCOOTER var 70 år före sin tid. Nu är sparkcyklarna däremot eldrivna. Intet nytt under solen alltså. TANDLÄKARSKRÄCK? Inte i en Saab Sonett. En välljudande liten sportvagn. BUICK RIVIERA från 1970, ett veritabelt slagskepp. Unik på många sätt, inte minst i färgsättningen. Men är det original 70-tal så är det. ALPINA är faktiskt ett eget bilmärke även om det är nära förknippat med BMW. Vi kikar på en Alpina B6 3,5 från slutet av 1980-talet. Prestanda i en klass för sig. SIST OCH KANSKE MINST ut är en Heinkel Trojan från början av det glada 60-talet. Inspirerade en pilot till köp. I MOPED-REVYN bjuder vi på en trio Puchmopeder: Dakota, Texas och Guld-Dakota. PROJEKT ZÜNDAPP KS 50 rullar vidare liksom Jims mekarhörna. VIKTIGAST AV ALLT KANSKE: MARKNADEN!

  • Classic Motor 2020-11

    DE SOM KÖPTE NASH skulle få mer än de betalade för. Var det verkligen så? Vi kollar riktigheten i detta påstående. DOLLARGRINET BUICK ROADMASTER med en del sköna tillval. Eller vad sägs om Dynaflowlåda, extraljus och torkare för bakrutan? TVÅ VOLVO PV 444 borde ju ha hunnit många varv runt jorden på knappt 70 år. Icke. Hasses har gått 16 000 mil. Tillsammans. ITALIENSKA TRIKOLOREN är som bekant röd, vit och grön. Christer har en grön Fiat 128 och en röd Fiat 850 Sport Spider. Nu saknas bara en vit. 850 Berlina? EN RIKTIGT RÅ FLAKA från Nymans bjuder vi också på. 98 kubik gjorde den till en arbetshäst både här och där. INGEN VINTER UTAN SKOTER. Var Sinus 440 verkligen så katastrofalt dålig som pressen skrev vid lanseringen? CORONAVIRUSET TILL TROTS har det varit möjligt att beskåda fordon under sommaren, såväl stillastående som i full fart på tävlingsbanor. VI BESÖKER NÜRBURGRING och saknar den sedvanliga folkfesten. TIPS & TRIX, GARAGE och Gamla Nyheter bjuder vi också på, liksom lite entreprenadmaskiner och upplysning i största allmänhet. PÅ MARKNADEN sticker en Cadillac ut lite extra den här gången.

  • Classic Motor 2020-10

    EFTER 46 ÅR I GARAGET fick Anna Bjurenstam nog. Nu är familjeprojektet, en Ford V8 Deluxe Cabriolet, äntligen klart. Nu har hon fått blodad tand och påbörjat renoveringen av en Ford Tudor från 1934. EN AMAZON MED EXTRA ALLT är väl det minsta man kan säga om Staffan Krafts senaste skapelse. Pärlan från 1967 har utrustats med en hel del läckra detaljer och är i ett avundsvärt skick. HUR MÅR DIN VETERANBIL? Säkert alldeles utmärkt, men skulle det råda minsta tvivel: Åk till besiktningen och genomför en veteranbilskontroll. Det är garanterat en bra idé. AUDI COUPÉ GT är den mindre komplicerade lillasystern till Audi quattro. Vi kikar på ett härligt exemplar från 80-talet. EN HUSBIL FRÅN CADILLAC väcker garanterat uppmärksamhet. Särskilt om den är från 1948. Just det här exemplaret har också en intressant svensk anknytning. TVÅ BMW R90/6 från mitten av 70-talet ställdes undan 2003. Nu har de hittat nya hem, inte långt från varandra, och får förhoppningsvis fortsätta rulla på våra vägar ytterligare en tid. ÖSTSTATSBILARNA och Krampan, del 2. Vi fick tillgång till ladan och där står minsann en Moskvitsch och väntar på lite kärlek. PÅ 1970-TALET BJÖD SAAB på 96 och 99. Vi reder ut vad de eventuellt har gemensamt. Vi konstaterar också att olika falla ödets lotter. PROJEKT DAKOTA HAR framgångsrikt gått i mål. Jims E-Type har fått konkurrens. REX COMET BYGGDES av österrikiska KTM, men inte särskilt länge. Josefine har nosat upp ett riktigt fint exemplar. LITE TIPS & TRIX, körjournaler och annat ryms också. Liksom Jims mekarhörna. OCH MARKNADEN FÖRSTÅS. Skynda fynda.

  • Classic Motor 2020-09

    EN FIAT? NEJ, en Pininfarina Spider Azzura från 1985. Avsedd för den amerikanska marknaden, såld ny i Tyskland och sedan några år tillbaka på svenska vägar. Stig Martinsson är nöjd med sin ovanliga pärla. BORTOM ALL RÄDDNING tyckte Karl Erik Hanssons vänner och bekanta. Nu har han botat doktor Atterströms Citroën C6F från 1930. NÄR MIKAEL LINDBERGS VOLVO 164 blivit stulen ett flertal gånger i början av 1980-talet gav han upp och sålde den. Nu har han hittat ett ovanligt välutrustat exemplar som han återskapat till den bil han en gång hade. DET KRÄVDES TRE SUZUKI STINGER för att Anders Knutsson skulle få ihop sin. Men det var det värt. LAGÅRDSFYND kan man väl kalla lokalen där Moskvitsch, Pobjeda och EMW sattes samman under första hälften av 1950-talet. MINI OCH LAMBRETTA är vad den i Sverige boende britten Michael Manning tar sig fram med numera. Till Sverige kom han på en Vespa. PÅ MOPEDFRONTEN kan vi läsa om Yamaha FS1 liksom om hur Jim börjar lägga det stora Dakotapusslet. INTE WOLFSBURG, men Åmål. Där får gamla folkor nytt liv. Vissa av dem förevigas på film. Vi hoppas på fler. DESSUTOM LÄR VI OSS att blästra med soda och byta avgassystem. GIVETVIS HÄLSAR vi på i några garage och får ta del av några körjournaler. MISSA INTE MARKNADEN med en massa bra-att-ha-saker.

  • Classic Motor 2020-08

    Två av endast tre byggda Fiat 2100 Vignale hamnade i Sverige. Vi har letat i Fiats arkiv. Honda CBR 250 R slutar inte varva förrän vid 20 000 varv/min. Peo Knutsson har renoverat en sådan och njuter av ljudet. Honda NR 500 är en märkvärdig konstruktion med ovala kolvar. Ett par av Classic Motors läsare tog sig till Finland för 40 år sedan för att få uppleva den på nära håll. Volvo bjöd för dåligt för att T 21 med chassinummer 1 skulle hamna på museum. Den harvar vidare i Jämtland. Magnum eller Bond? Ferrari 308 eller Lotus Esprit? Vi kikar närmare på två coola 80-talsikoner med rötterna i 70-talet. Personlig lyxbil? Jodå, en Pontiac Grand Prix klassificeras som en sådan. Extra tryck med Tri-Power-förgasaruppsättningen. Henry Leland startade först Cadillac som såldes till General Motors. Där blev han inte långvarig. Istället startade han Lincoln som blev en del av Ford. För 65 år sedan kom Mercedes-Benz första SL-modeller. Konceptet är i högsta grad levande. Vi träffar Magnus som köpte en på utseendet. Moped-Revyn bjuder på en alptestad Monark Sport 1222 från 1962. Och lite Sigge Fürst. En hel del Tips & trix bjuder vi också på liksom naturligtvis några körjournaler och garagebesök. Vi lyfter huvarna på våra moderna klassiker och lär oss mer om vad som döljer sig där. Futurliner #8 tar ett steg uppåt i renoveringsstegen. Puch Dakota-projektet rullar vidare och Jim testar hastighetsmätare. Missa inte marknaden med en massa fordon och annat som söker nya ägare.

  • Classic Motor 2020-07

    STADSJEEPARNAS URFADER Range Rover fyller 50. Vi kollar närmare på framgångsreceptet. MOTORN FRAM blev en lyckträff för Porsche vars modell 928 utsågs till Årets bil 1978. Håller den än? BILEN SOM INTE FANNS är nybesiktigad och klar. Vi har träffat Toivo och hans Fiat Vignale igen. VELOCETTE VALIANT är knappast en dussinhoj. Mer tysk än brittisk gillades den av alltför få. FINALEN FÖR FENORNA får Chrysler New Yorker från 1960 stå modell för. Året därpå fick formgivaren sparken. RAGGARNAS RIKSMÖTE 1960 slutade i – ingenting. Underbart är kort. MOTO GUZZI GALETTO är månadens godbit på marknaden. Men det finns fler fynd bland alla annonser. TILL SIST ett litet oplanerat Tema Japan: TOYOTA ger färg åt Jims Puch Dakota. EN LITEN MOPED från Japan inspirerade Beach Boys. EN LITEN KAVALKAD över japansk bilhistorias sextiotal.

  • Classic Motor 2020-06

    VI MÖTER EN "DIPLOMAT" som kör omkring i en Mercedes-Benz 350 SEL och lever sitt liv i sociala medier. TVÅ KNÖLAR OCH EN DANSKA? Ja, två Harley-Davidson Knucklehead med en dansk förare alltså. GOLIATH BLEV ALDRIG NÅGON JÄTTE, trots sitt nytänkande inom fordonsteknik. AUTOMATLÅDAN avgjorde när Folke Eldh blev med Opel Kapitän. NU FÅR ALLA KRIMINELLA se upp. Classic Motors projektbil är en – polisbil! PLYMOUTH 'CUDA är ett veritabelt muskelpaket. Med bagareräcke på bakluckan. FÖRKROMNING är en hel vetenskap. Vi bjuder på grundkursen. STIRLING MOSS har gått bort. Vi minns hans bravader på racerbanorna. POMONA I KALIFORNIEN är stället du ska besöka om du letar delar till din amerikanska bil. PUCH ALABAMA var aldrig ungdomens favoritmoped. Därför finns många kvar i orört skick. ORÖRD ÄR INTE Jims Puch Dakota. Men det är helt enligt plan. SMÅTT OCH GOTT i form av födelsedagar, filmtips, originaldelar från Bosch, smörjobb, luftfilter, mittkonsoler, garagebesök, misshandlade gängor och mycket mer. MARKNADEN FÖRSTÅS om det finns plats i garaget eller biblioteket. Den här gången står en överlägsen Chevrolet från 1936 på spel.

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206