Midnattssolsrallyt på gång

Nytt för i år är att rallyt bara pågår tre dagar och att rallybilar till och med 1981 års modell är tillåtna. Det betyder bland annat att en och annan Saab 99 Turbo och Opel Ascona B 400 deltar.

Starten sker i Kristianstad och första nattuppehållet är i Jönköping. Sedan fortsätter tävlingen på östra sidan av Vättern fram till andra nattuppehållet i Motala. Sista dagen letar sig tävlingen till Karlstad där det även är målgång. Sista sträckan kommer att bli samma superspecialsträcka som deltagarna i Svenska Rallyt kör på travbanan i Karlstad.

De äldsta bilarna som kör i regularityklassen kommer inte att köra den avslutande superspecialen på travbanan utan kör en extra slinga på ca 2,5 mil norr om Karlstad innan målgång.

De gamla rallyrävarna Stig Blomqvist och Björn Waldegård hade en hård uppgörelse förra året innan Stig tvingades bryta och Björn kunde tämligen ohotad ta hem pokalen och lagerkransen. I år lär Stig vara revanschsugen och Björn är beredd att bjuda på hårt motstånd. Räkna med kamp om förstaplatsen.

Den förare som kanske är mest känd bland de bredare lagren är skådespelaren Mikael Persbrandt. Förra året körde han Volvo PV men hamnade långt ner i resultatlistan. I år kör han Porsche och kör för samma team som Björn Waldegård, så han blir någon att räkna med. Mikael har förresten blivit lovad en rejäl kamp av en annan Porscheåkare: ”Rally-Harry” Bengtsson, som kammade hem pokalen i Midnattssolsrallyt 1956.

Mikael får även kamp om uppmärksamheten av skådespelaren Eva Röse. Hon spelar huvudrollen i den kommande storfilmen Rallybrudar och blev så biten av rally att hon ställde upp i Midnattssolsrallyt med en rosa Volvo Amazon.

Kortfakta om Midnattssolsrallyt

Midnattssolsrallyt kördes första gången 1950 och fortsatte som sommartävling till och med 1964. År 2006 återupptogs traditionen och i år körs den tredje upplagan i modern tappning. Det tävlas i grenen regularity, i rallybilar med eller utan tripp upp till 1975 års modell i och historiskt rally i bilar upp till 1981 års modell.

Regularity innebär att de tävlande har en i förväg bestämd snittfart att hålla sig till på varje sträcka. Kommer man för tidigt till mål blir man bestraffad på samma sätt som om man kommer för sent. Utefter banan är ett antal hemliga passerkontroller placerade, så det gäller att hålla rätt tempo hela sträckan.

I klasserna för historiska rallybilar däremot är det bara en sak som gäller; snabbast vinner.

I år startar tävlingen i Kristianstad och första dagen körs fem sträckor genom Blekinge och Småland till nattuppehållet i Jönköping. Platser som passeras är Olofström, Ryd, Växjö och Lekeryd, med ett en timmes uppehåll i Uråsa.

Lördagen bjuder på sex sträckor mellan Jönköping och Motala. De tävlande passerar Gränna, Österbymo med uppehåll, Kisa och Mjölby innan övernattningen i Motala.

När starten går från Motala klockan sju på söndagen har de tävlande en mastig dag framför sig. Sju sträckor leder bilarna förbi Borensberg, Finspång och Vingåker innan uppehållet i Brevens Bruk. Så fortsätter karavanen via Laxå och Degerfors. Avslutningen sker i Karlstad där Färjestadstravet är platsen för en superspecial där bilarna kör en och en. Där kommer segraren att koras.

På kvällen kommer bilarna att vara uppställda i centrala Karlstad utefter Klarälvsstranden på Älvgatan.

Totalt kommer tävlingsbilarna att köra 109,8 mil och då har man passerat 18 specialsträckor eller specialprov om 14,8 mil sammanlagt.

Midnattssolsrallyt på gång Midnattssolsrallyt på gång Midnattssolsrallyt på gång

Rulla till toppen