Möjligen satte en och annan miljöaktivist sitt frukostte i halsen när de läste undersökningen där Morgan var jämbördig med Prius.
Det kunde väl ändå inte vara möjligt att en bil som ser ut att ha rymt från ett museum var lika miljövänlig som supertysta elbilar från Japan? Jodå undersökningen talade sitt tydliga språk, med siffror svart på vitt.
Att allt går att bevisa med statistik är en gammal sanning men frågan är om det inte ligger en hel del sunt förnuft bakom tankesättet att mäta bilars miljöeffektivitet med ERV, det vill säga Clifford-Thames/Cardiff University Environmental Rating for Vehicles. Enligt ERV tar man hänsyn till all miljöpåverkan under en bils hela livslängd, och då räknar man även in miljöpåverkan från råvaran, produktionsmetoden, konsumentanvändningen och återvinningen av utrangerade produkter, istället för att bara kortsynt stirra sig blind på bränslekonsumtion.
Man har undersökt ett stort antal bilar och gett dem indexsiffror där en hög siffra motsvarar låg miljöpåverkan. Genomsnittet för alla bilar som undersöktes hamnade på mellan 15 och 16. Bäst i undersökningen blev Smart Fortwo 61hp som fick siffran 60 och sämst var Bentley Arnage som fick nöja sig med siffran 2. Toyota Prius el/bensin hybrid och Morgan 4/4 1800 fick däremot samma indexsiffra – 24. Det som i undersökningen talar emot Prius är ar bland annat hög vikt, batteriet materialåtervinning och hållbarhet. Det som talar för Morgan är låg vikt och en hög andel av lätt återvinningsbart material. Plast är exempelvis en sällsynthet i denna bil. Till detta läggs att Morgan numera använder bränsleeffektiva motorer, och är en bil som av hävd har lång livslängd.
Även om det gamla ärkebrittiska bilmärket aldrig kommer att bli klassad som miljöbil i Sverige känns det ändå på nåt sätt skönt att det finns fler sätt som man kan räkna miljövänlighet på.
Siffrorna i artikeln kommer från Clifford-Thames/Cardiff University Environmental Rating for Vehicles. (https://www.clifford-thames.com)






