Samlingspunkt: Jyväskylä

Torsdagsafton 5 februari lämnar vi hemmet i full snöstorm för nerresan till Umeå uthamn. De tre milen blir en utmaning då vakuumtorkarna på Ford Rancheron från 1957 inte vill fungera när de behövs som bäst.

Incheckning på hotell i Vasa för en stärkande natts sömn inför morgondagens 30-milaresa mot Jyväskylä.

Fredagsmorgon med snö i luften och gråmulet väder. Fortfarande inga fungerande torkare på Rancheron, så dagen börjar i moll.

Vid tiotiden lämnar vår lilla konvoj Vasa för nedresan mot Jyväskylä och Sumiainen med fabrikör Gustavsson i en Ford Ranchero 1957, Cederblad i en Volvo PV 1956 och Rolf Berggren i en Mercedes Benz 180 D 1961. Vi rullar över det finska slättlandet i minus tio grader. Efter några stopp för bensträckare och annan kroppslig vård hamnar vi i Ännikoski för tankning och inköp av korv direkt ur slakterivagnen.

Dagsetappen slutar hos Jori och Inka Rintamäki, som har vänligheten att upplåta sitt hem (en gammal skola) som samlingsplats för den svenska truppen. Jori, som även kallar sig ”Mercuryman”, visade oss runt bland samlingarna av 60-70-tals Mercurybilar, de flesta lågmilare i originalskick.

Efter den obligatoriska köttsoppan inkvarteras vi ”jordkulan” – ett skyttevärn och en vaktkoja från kriget, med vedkamin och britsar som befinner sig tre decimeter under marknivån.

Kvällen avrundas med rökbastu och korvgrillning innan det är dags att krypa till sängs.

Lördagsmorgon. Alla har vaknat tidigt. Alldeles för tidigt. Fyra på morgonen skulle en i sällskapet gå ut i den kalla vinternatten för att uträtta sina behov. Men i stället för att bara snöra på sig kängorna försökte han sig på en fullständig påklädning i mörkret. Förutom att föra ett herrans liv passade han på att klä sig med kläder ur våra andras garderober.

Efter frukost, som serveras till en riktig boogie woogie med Cederblad på pianot, går färden i full fart mot starten strax hitom Jyväskylä, där ett hundratal fordon av varierande arter och i olika skick har samlats.

Startordningen går efter årsmodell och glädjande nog noterar jag ett tiotal 20-talsbilar som fortfarande körs av ärrade erfarna förare.

Vi ger oss ut på den backiga, krokiga och smala rallysträckan för att leta kontroller, dock bara tre till antalet vilket jag tycker är i minsta laget.

Halvtidsvilan med ärtsoppa och pannkaka tas i Tikkakoski flygmuseum, ett mycket sevärt och välvårdat museum, med både rester och fotografier av krigsplan som plockats upp ur myrmarker och annan naturmark. Sedan bär det av mot mål.

Några timmars vila och bastubad följs av prisutdelning och middag. Bland de tio första i prislistan kan vi stolt konstatera att det finns med fyra svenska ekipage. Dans och allmänt mobilisti-prat samt den obligatoriska korvgrillningen vid midnatt avslutar årets vinterally i Jyväskylä.

Söndagsmorgon. Ett ymnigt snöfall följer karavanen de sista tio milen mot Vasa den väntande färjan. Väl hemma på natten mot måndag kan vi konstatera att resan i österled blev 78 mil och en erfarenhet rikare.

Av: Text & bild: Sune Strömberg

Samlingspunkt: Jyväskylä Samlingspunkt: Jyväskylä Samlingspunkt: Jyväskylä

Samlingspunkt: Jyväskylä Samlingspunkt: Jyväskylä Samlingspunkt: Jyväskylä Samlingspunkt: Jyväskylä Samlingspunkt: Jyväskylä Samlingspunkt: Jyväskylä Samlingspunkt: Jyväskylä Samlingspunkt: Jyväskylä

Rulla till toppen