Första steget i riktning mot att få Futurliner nr 8 är taget i och med att bakaxeln är färdigrenoverad.
Bakaxeln, som är en Rockwellaxel med dubbelväxel, har fått en mekanisk genomgång av Björn Liedström, verkstadschef på Rolf Ericson Lastvagnar & Bussar i Borlänge.
-Vi bytte ut de delar som var slitna, bland annat lagren eftersom det hade kommit in vatten i dem, förklarar Björn.
Under tiden som Björn fixade det mekaniska passade Sörängets Blästerservice på att blästra axeln, och där var man imponerade av axelns kvalitet.
-Det har kommit in betydligt nyare grejer som varit i mycket sämre skick än denna, säger Sam Jonsson.
De målade också bakaxeln och Färgforum i Falun hade brytit till rätt kulör enligt GM:s gamla färgschema.
Gummicentralen i Rättvik krängde av däcken så att även fälgarna kunde blästras och lackeras.
-Vi tror att det var originaldäcken som satt på, för de var ganska hårda i gummit,, berättar Jonas Erikes som fick slita med de fyra däcken. När fälgarna var klara lade han på en uppsättning nya däck med vita sidor.
Bakaxeln slutmonterades av Björn Liedström och då monterades även nya delar till bromsarna. De används för övrigt även på andra GM-produkter och därför var det inga större problem att få tag i dem.
-Allt har gått enligt planerna och det känns skönt att komma en bit på väg, säger Nicklas Jonsson som kommer att turnera hela sommaren på olika evenemang med sin Futurliner.
Av: Robert Gustavsson Foto: Anders Mahlstedt och Nicklas Jonsson












