Modellen som var tongivande för Saab hela 1960-talet och en stor del av 1970-talet var Saab 96.
Modellen presenterades den 17 februari 1960. Fronten kändes igen från föregångaren Saab 93, men bakdelen var helt ny. Bland annat hade den fått en panoramabakruta och större bagageutrymme.
Under skalet var det mesta sig likt, men den 850cc motor som presenterats året innan i Saab 95 fanns nu även på Saab 96. Tyvärr hängde inte den fyrväxlade lådan med från Saab 95, men den treväxlade räckte gott och väl. Framhjulsdrift var självklart liksom frihjulet på växellådan.
Inne i bilen var den största förändringen den nya instrumentpanelen, som hade fått ny design och stoppad överdel. Baksätet var också en aning bredare vilket gjorde att bilen var godkänd för fem personer istället för fyra i Saab 93.
Modellen blev snabbt en framgångsrik rallybil och kom att hålla sig framme i de stora tävlingarna under nästan hela sin tillverkningstid.
Den största yttre förändringen på Saab 96 kom med 1965 års modell då fronten förlängdes och kylaren placerades framför motorn istället för bakom.
Under skalet skedde den största förändringen på 1967 års modell då den trecylindriga tvåtaktsmotorn ersattes av en fyrtakts V4-motor från Ford.
Saab 96 tillverkades sedan i stort sett oförändrad till och med 1980, då det sista exemplaret rullade ut från fabriken i Nystad, Finland.









