General Motors monter ”Highways and Horizons” vid Världsutställningen i New York 1939-1940 bjöd besökarna på en imponerande bil med kaross av genomskinlig plast.
Under skalet kunde besökarna se hur en sprillans ny Pontiac Serie 26 såg ut med sin sidventilssexa, individuell framvagnsupphängning och hydrauliska bromsar på alla fyra hjulen.
Glasfirman Rohm & Haas hade byggt karossen av Plexiglas och all metall som gick att se hade förkopprats eller frökromats. Gummidetaljerna, inklusive däcken, var genomgående av vitt gummi och hela härligheten lär ha kostat en astronomisk summa – 25 000 dollar.
Bilen turnerade sedan hos olika Pontiachandlare och har efter det ägts av olika samlare. Trots att bilen är över 70 år gammal har plexiglaset klarat sig riktigt bra, med undantag för ett fåtal sprickor. Bilen var fullt körbar när den byggdes, men har bara rullat 86 miles, inte fullt 14 mil, enligt mätaren. Förutom de nyligen utbytta bränsleslangarna ska den vara i så gott som orört skick sedan 1939.
Denna märkliga skapelse kommer att auktioneras ut av RM Auctions den 30 juli i Michigan. Där kommer också klassiska bilar som Duesenberg Model SJ Boattail 1934, Cadillac Sixteen Madame X Club Sedan by Fleetwood 1930, Facel Vega 2DR 1958, Mercedes 300 SL Gullwing och Packard Super Eight 180 Convertible Victoria 1941 att säljas men dessa kommer troligen att hamna i den genomskinliga skuggan av den första amerikanska bilen med kaross av plexiglas.








