Corvetten beställdes av Don Yenko till Grady Davis på Gulfs forskningsavdelning och det vara bara de bästa bitarna på bilen. Bränsleinsprutad 283/315 hästar, fyrväxlad manuell låda, uppgraderad hjulupphängning, bromsar och styrning, och så en 140 liter stor racingtank i glasfiber.
Don Yenko och Ben Moore körde bilen in början av 1961 års säsong, men Yenko stängdes av i sex månader sedan det uppdagades att han kört med ett svänghjul av aluminium istället för ett av stål. Han lämnade över ratten till ”den flygande tandläkaren” Dick Thompson som följde Grady Davis order om att vinna varje lopp med bilen under resten av säsongen. Thompson gjorde vad han kunde och vann bland annat i Bridgehampton, Indianapolis, Thompson, Road America och i Watkins Glen. Det räkte till seger i 1961 års mästerskap i amerikanska SCCA B/Production National Championship.
1990 återupptäcktes bilen och har sedan dess återställt till samma skick som den var i vid tävlingen på Sebring 1961.
Nu är Corvetten till salu och ska auktioneras ut vid Mecums auction den 24 till 29 januari 2012 i Florida.
Relaterade länkar: Mecum Auctions








