Bland franska och brittiska rariteter

Om du och kompisarna är i de fransktalande delarna av Schweiz och har lite tid över kan museet Fondation Hervé vara värt ett besök. Vad sägs om en Aston Martin DB1 eller en Avions Voisin C.25 Aérodyne? Som är körbara.

Aston Martin 2-litre Sports, eller Aston Martin DB1 som den kommit att kallas, byggdes i blott 15 exemplar. Det här är en av en knapp handfull bilar som finns kvar.
Aston Martin 2-litre Sports, eller Aston Martin DB1 som den kommit att kallas, byggdes i blott 15 exemplar. Det här är en av en knapp handfull bilar som finns kvar.

I den lilla orten Aigle, drygt en timmes bilresa från Genève, ligger bilmuseet Fondation Hervé. Museet rymmer ett fyrtiotal bilar, företrädesvis från perioden 1920–1975. Det var läkaren och racerföraren Jacques de Wurstemberger som grundade museet år 2000 efter att ha samlat bilar sedan 1948.

Som racerförare under namnet Hervé körde han först olika MG-modeller, övergick sedan till Jaguar XK120 för att till sist tävla i Aston Martin.

Bland de utställda bilarna märks bland annat ett knappt tiotal MG, en handfull Avions Voisin och lika många A.C. Bristol samt några Triumphmodeller som Roadster 2000 och Gloria Vitesse.

Grundaren avled 2009, 92 år gammal. Museet sköts sedan 2000 av fransmannen René-Charles Rey som anställdes för att köra och ta hand om bilarna. Han berättar dessutom gärna om bilarna på såväl franska som engelska. Museet tar emot grupper och ser helst att man bokar i förväg.

René-Charles ser till att bilarna är i körbart skick, och de flesta lämnar museet någon eller några gånger per år för att köras.

– Det är också då vi får mest uppmärksamhet, när bilarna är i rörelse, säger han.

Den enda bil han inte kör är museets Citroën 5 CV från 1924.

– Den fungerar inte så bra i Schweiz. Blir det en uppförsbacke sjunker hastigheten med fem kilometer per timme. Blir det sedan motvind sjunker den med ytterligare fem. Och med mig bakom ratten blir det ytterligare fem, säger han skrattande medan han klappar sig på magen som visar tecken på att vår guide gillar mat.

Och på tal om mat: Den lilla bilen har utrustats med en kylarprydnad i form av en citron, skänkt till museet av familjen Citroën. René-Charles vet att berätta att Citroëns grundare André hade nederländskt påbrå, att släkten först hette Citroen och att det på holländska betyder just citron.

Veta mer? Besök www.fondation-herve.org.

Museets Avions Voisin C.25 Aérodyne är en av fyra som finns kvar. Enligt museichefen är det dock den enda som är körbar. Ljuset i kupén strålar in genom de cirkelrunda öppningarna i mitten av taket på denna särpräglade franska bil.
DSC_0695-webb
DSC_0696-webb
DSC_0701-webb
DSC_0697-webb
DSC_0699-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Museets Avions Voisin C.25 Aérodyne är en av fyra som finns kvar. Enligt museichefen är det dock den enda som är körbar. Ljuset i kupén strålar in genom de cirkelrunda öppningarna i mitten av taket på denna särpräglade franska bil.

DSC_0732-webb
DSC_0738-webb
DSC_0736-webb
DSC_0734-webb
DSC_0737-webb
DSC_0733-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Bentley? Nej, MG från 1939. En av sex byggda fyrsitsiga öppna MG. Det här exemplaret köptes av polisen i Glasgow och lär vara det enda kända kvarvarande. Även denna magnifika vagn är fullt körbar.

En reservdelsbil i form av en AC från 1937. Museets grundare skulle köra bilen hem från England då han var med om en olycka. Han klarade sig, men inte bilen. Nu används den för att plocka delar till andra bilar och för att visa för yngre besökare hur gamla bilar är konstruerade.
En reservdelsbil i form av en AC från 1937. Museets grundare skulle köra bilen hem från England då han var med om en olycka. Han klarade sig, men inte bilen. Nu används den för att plocka delar till andra bilar och för att visa för yngre besökare hur gamla bilar är konstruerade.
Inget fordonsmuseum utan en Rolls-Royce. Här en 25/30 från 1936 med Park Ward-kaross. Såklart. Skylten intill bilen säger sex cylindrar med en total volym på 4 247 cc vilket ska ge en topphastighet på 130 km/tim. Fyrväxlad låda och en totalvikt på 2 050 kg.
DSC_0721-webb
DSC_0722-webb
DSC_0723-webb
DSC_0726-webb
DSC_0728-webb
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Shoppingbil. Fru Voisin använde denna Avions Voisin Biscooter från 1950 för att åka och handla. Det är svårt att se kopplingen till de andra Avions Voisin-bilarna i samlingen. Jämför den gärna med C.25 Aérodyne från samma tillverkare. Encylindrig 125-kubikare med hela sex växlar gav en högsta hastighet på cirka 65 km/tim.

Familjen Citroëns kylarprydnad …
… sitter på den här lilla vagnen som museichefen René-Charles Ray ogärna tar ut och kör, vilket kanske framgår där den står nästan undanställd i ett hörn.
Rulla till toppen