Tekniska museets garage

”Det är ingen rymdraket, men den har planetväxel”

Tisdagen den 24 september var det dags för allmänheten att få ta del av premiärturen för en T-Ford byggd 1919 som Tekniska museet låtit renovera.

I ett nära samarbete mellan Tekniska museet, Tekniska museets vänförening och Svenska T-Ford Klubben har den T-Ford som tillhört museets samlingar sedan 1970 genomgått en omfattande teknisk renovering.

Göran Flank, representant för T-Ford-klubben är en av de centrala figurerna i projektet och under presentationen av bilen på museet beskrev han projektet som en ”fantastisk resa”.

– Den här bilen är en av de äldsta T-Fordarna i Sverige, och vi har jobbat hårt för att bevara och restaurera den, berättade han.

Projektet startade som ett samarbete mellan Tekniska museets vänförening, Tekniska museet och Svenska T-Ford Klubben. Ett speciellt tack gick till vänföreningen för dess generösa bidrag, vilket gjorde renoveringen möjlig.

– Det är tack vare deras ekonomiska stöd som vi har kunnat ta oss an den här omfattande renoveringen, konstaterade Göran Flank.

Tekniska museets nyrenoverade T-Ford av 1920 års modell. Byggd i Köpenhamn 1919 och såld ny i Hudiksvall.
Tekniska museets nyrenoverade T-Ford av 1920 års modell. Byggd i Köpenhamn 1919 och såld ny i Hudiksvall.

T-Forden har en intressant historia. Bilen tillverkades i Fordfabriken i Köpenhamn 1919 och såldes troligtvis genom bilhandlaren Evald Lönnberg i Hälsingland – som för övrigt sålde både Ford och Chevrolet. Under 1930-talet skrotades bilen, men efter andra världskriget återupptäcktes den av en ung bilentusiast vid namn Henry Sjöblom, som lyckades få den körbar igen. Bilen har därefter bytt ägare ett flertal gånger. Den sista privata ägaren var Ragnar Fors som var den som sålde bilen till museet sedan Gert Ekström fått i uppdrag av dåvarande museichefen att köpa ett antal fordon till museet, bland annat för att användas som alternativ till ponnyridning på museets område.

Renoveringen av bilen leddes av Håkan Löfdahl hemma i hans garage på Ekerö.

– Vi började med motorn, plockade isär det mesta och upptäckte att topplocket var sönderfruset. Vi fick tag i ett annat som vi planade och justerade, berättade han.

Han förklarade också hur hela bakaxeln behövde demonteras och restaureras, en process som innefattade nya axlar och fjädrar.

Det var många tekniska utmaningar som projektet ställdes inför, inklusive slitna bromsar och trasiga delar som behövde bytas ut.

– Den här bilen var betydligt mer sliten än vi först trodde, konstaterade han.

Göran Flank bakom ratten och Christian Stadius, som vevade igång bilen, på passagerarplatsen.
Göran Flank bakom ratten och Christian Stadius, som vevade igång bilen, på passagerarplatsen.

Trots utmaningarna överlämnades bilen till Tekniska museet i tid för ett särskilt evenemang där museets ordförande Christer Fuglesang provkörde bilen.

– Jag måste säga att jag aldrig har haft en snabbare elev, berättade Göran Flank när han beskrev Fuglesangs förmåga att snabbt lära sig köra den historiska bilen.

Backtagningsförmågan var det inget fel på.
Backtagningsförmågan var det inget fel på.

Nu planerar Tekniska museet att använda bilen vid framtida evenemang och motorhistoriska träffar. Christian Stadius, föremålsansvarig på museet, underströk vikten av att använda museets fordon på ett levande sätt.

– Den här bilen är ett museiföremål, men det är viktigt att vi använder och visar upp den i sitt rätta sammanhang, sa han.

Museet ser fram emot fler liknande projekt där samlingarna används för att väcka intresse och engagemang för Sveriges motorhistoria.

– Det här projektet är bara början. Vi har fler historiska fordon som vi vill visa upp och ge nytt liv, sa han.

Renoveringen av T-Forden är en del av Tekniska museets ambition att bevara och uppmärksamma viktiga delar av Sveriges industri- och motorhistoria. Bilen ingår i något som kallas för museets Handling Collection, vars syfte är att förklara tekniken genom att visa den i drift. Med stöd från entusiaster, vänföreningen och museets personal, hoppas museet att fortsätta utveckla sina samlingar och erbjuda fler möjligheter för allmänheten att interagera med landets tekniska arv.

Det här visste du kanske inte om T-Ford

Rulla till toppen