Bilbeståndet såg helt annorlunda ut i Sverige för 50 år sedan och bilar som vi tycker är vanliga idag hade inte riktigt etablerat sig ännu. Talar vi om japanska eller kanske koreanska bilar? Självklart, men även BMW passar in i den kategorin.
I vår serie om 1975 års fordonsutbud kikar vi denna gång närmare på tyska BMW. Trots att märket hade funnits i många år och var tämligen väl etablerat i Sverige var det inte särskilt stort. Den 1 januari 1974 fanns 30 785 BMW i bilregistret medan det fanns 36 784 Austin i registret (inklusive Austin Mini). Det finns för övrigt en historisk koppling mellan de båda märkena. BMW började sin bana som biltillverkare 1928 med modellen BMW Dixie, vilket i princip var en licenstillverkad Austin Seven.
BMW blandade gammalt och nytt i sitt modellutbud 1975. Instegsmodellen 02-serien hade närmare tio år på nacken men var för den skull inte omodern. Dessutom fanns en rad varianter att välja bland från den alla billigaste 1602 till 2002 turbo. Den sistnämnda var en riktig raket men ännu hade turbomatning inte slagit igenom helt i svenskarnas medvetande.
Bilen som pryder mars månad i vår almanack är dock en ”vanlig” 2002 som ägaren ställde undan i början av 2000-talet i sin lada och bilen är nu redo att göra debut som entusiastbil.
Lite dyrare i BMW:s modellutbud var 500-serien som kom 1972. Här började BMW hitta sin nya form och kombinerade komfort med sportighet i en design av ingen mindre än Paul Bracq, som tidigare arbetat för Mercedes-Benz.
De lite större modellerna som 2500, 2,5 och 3,0, inom BMW-kretsar kända som E3 för sedanmodellerna och E9 för coupémodellerna, hade hängt med sedan sent 1960-tal. E3 ersattes av 7 serien 1978 medan tillverkningen av E9-coupéerna upphörde 1975 och ersattes året därpå av 6-serien. Men trots det fortsatte den inom racingkretsar legendariska E9-modellen 3,0 CSL att plocka hem Europamästerskapen för standardvagnar ETCC inte bara 1975 utan även 1976, 1977, 1978 och 1979.
Hur gick det då med försäljningen i Sverige 1975? Jo tack bara bra. I slutet av 1975 fanns det drygt 39 000 BMW i bilregistret, vilket var klart fler än Austin var antal hade minskat till cirka 33 000 bilar. Och hur gick det för Austin? Som märke gick det mer eller mindre i graven 1994 och som ett ödets ironi köpte BMW dåvarande Austin Rover Group av British Aerospece samma år. Austinnamnet ägs idag av kinesiska SIAC (som även äger MG, Morris, Wolseley, och Vanden Plas) medan BMW behöll namnen Mini, Triumph och Riley




