Vandringen i museet i Rodano fortsätter. Efter Lambretta-avdelningen finns en Vespa-dito. Vespas första modell kom 1946.
Ursprunget var prototypen Paperino som var ett oblygt plagiat på några mindre italienska tillverkares modeller som faktiskt kom några år in på 1940-talet. Enrico Piaggio dissade förslaget och flygingenjören Corradino D’ascanio som jobbade för Piaggio kom upp med det klassiska konceptet som gäller än idag. Ursprunget hade 98 cc och 3,2 hk.Ett hopp framåt i tiden. 1954 presenterade Piaggio sin Vespa Gran Sport, GS-modellen. 150 cc och kring 8 hk. Tillverkades 1955 till 1961 i fem serier. Den på bilden ovan är från första serien och tillhör en av de mest eftersökta, hastighetsmätaren är annorlunda men framför allt går vajrar utanför det inkapslade styret. I hemlandet kallas den cavi esterni, vilket fritt översatt blir kablage utanpå.Rent ryskt! För det är ingen Vespa utan en sovjetisk Vjatka, avancerat industrispionage. Helt plötsligt lanserade ryssarna denna kopia i mitten av 1950-talet. Helt utan licensavtal. Grövre, yxigare och med lägre effekt. Bakom den syns en vidareutveckling från samma sovjetiska fabrik, Electron.En bild uppifrån, bland annt två tjeckoslovakiska Jawa La Bohéme och till höger Vjatkan.Tysk storscooter, Maicomobil. Ett vindkänsligt plåtmonster med fler finesser än de italienska men svårare att köra.Honda Juno KA, japansk storscooter som tillverkades 1954-1964. Lyxig med blinkers fram och bak. Banade väg för Goldwing?Här gick sonen Adrian igång, för det är han som tagit bilden. Det är en amerikansk Lowther Lightnin Airflow tillverkad 1949. Encylindrig luftkyld Briggs & Stratton-motor som gav 6,7 hk. Ingen större hit i hemlandet, detta är det förmodligen enda kvarvarande exemplaret i hela världen.