Lågprisfällan

Lågprisfällan

Har precis i dagarna slutfört renoveringen av en moped, en Autoped från 1953. En av de sista detaljerna som monterades var cykelkedjan. Denna hade jag köpt på en stormarknad, och även om både fabrikatet (Red Star) och priset (jag tror det var 17 spänn) inte förde tankarna till toppkvalitet borde den ju klara av denna enkla uppgift – att starta och bromsa en moped. Framdrivningen sköts ju av motorn och den har ju en egen kedja. Sagt och gjort, kedjan inhandlades och hängdes på mopeden. Det kändes inte riktigt rätt från början då kedjan var väldigt vass i alla kanter och fjädern till kedjelåset var böjd, men som sagt – den skulle ju inte jobba så hårt som på en cykel. Premiärturen gick till en kompis, drygt 500 meter bort. Det knakade och knäppte lite i kedjan i starten, men sedan tog ju motorn över. Nåväl, fram kom jag utan bekymmer – men sedan skulle jag åka hem … Jag slog på bensinkranen och började trampa, knaket och knäpparna kom som ett brev på posten, och så gick motorn i gång. Efter fem meter sade det ”krasch” bakom mig och motorn dog av utmattning. När jag vänder mig om för att se vad som hänt kan jag konstatera att ett stort antal ekrar i bakhjulet stod rakt ut åt sidan! På några meter hade mitt bakhjul förvandlats till något som mest påminde om ett sönderblåst paraply …
Det visade sig att Red Star-kedjan hade gått av och lindat upp sig i det smala utrymmet mellan drev och navets ekerfläns. Kedjans vassa länkar klippte effektivt av alla ekrar som var på utsidan av flänsen. Första misstanken gick till kedjelåset med sin fabriksböjda fjäder, men icke – låset var helt. Kedjan hade hoppat isär mitt i en länk! Jag frågade kompisen om han hade någon gammal cykelkedja, och det hade han – på en rostig ram från 1970-talet som stod under ett träd. Den kedjan var brun av rost och skulle säkert ha fungerat utmärkt som promenadkäpp i nuvarande tillstånd, men eftersom min tilltro till gamla ting är stor tog jag den stela kedjan i näven och körde hem min sargade moped. Sjuttiotalskedjan smordes upp och med hjälp av två tänger kunde länk efter länk motioneras till full rörlighet. Avslutningsvis fick kedjan gå några timmar i min hemmagjorda kedjetvätt. Nu var kedjan rörlig igen och den monterades på Autopeden. Hur det gick? Den fungerar utmärkt, medan min Red Star ligger i papperskorgen och väntar på sopbilen
Fast en tanke slog mig – vad händer om alla dessa lågprisprodukter konkurrerar ut företagen som tillverkar bra produkter? Då finns det ju snart bara skräp att köpa. 

Jim

Rulla till toppen