Kampen är över

I förra bloggen berättade jag om den totalt fastrostade kolven i min nyinköpta JB-motor. Idag gick jag loss på kolven för att se om cylindern kunde räddas. Att pressa eller knacka ur kolven kändes meningslöst då rostlagren var väldigt tjocka. Nä, det blev storsläggan direkt, och jag började med att borra bort kolvtoppen. Den var väldig tunn på sina ställen och var relativt lätt att avlägsna. Sedan var det hammare och dorn som gällde. Genom att knacka med dornet mot kolvbultsvårtorna lyckades jag få ur kolvbulten rakt nedåt.

Kampen är över

Nu när vevaxeln var borta blev det lättare att ge sig på kolven. Med ett antal kraftiga slag med hammaren mot valda delar av kolven (och min tumme … ) avlägsnades så mycket material att kolven sprack på längden. När detta hände tappade den greppet och var sedan lätt att avlägsna. Cylinderloppet var givetvis rejält rostigt, och tyvärr visade sig cylindern vara borrad till sista överdimension. Fast jag har ett kolvämne som kanske kan användas om cylindern borras ren från rostgropar. Vevaxeln då? Hmm… jag ska se om något går att använda

– återkommer i ärendet!

 

-Jim

Rulla till toppen