Det bidde en Vespa till, del 3

Jippi! För första gången har jag fått tag på en Vespa med en ren motor, utan lera, halmstrån och inoljat vägdamm. I alla fall ren på utsidan. Det verkar som om förre ägaren haft en plan på att renovera Vespan och börjat med motorn. Karossen var en annan femma. Bucklig på sina ställen och med en del ytrost. Klassiskt fel på undanställda scootrar är att vatten samlas i golvet framför frontskölden. Men, tack och lov hade det inte rostat igenom.
Framlyktan, unik för Populär, hade rensats från färg. Hrm, jag måste leta bättringsfärg. Kulören okänd och 53 år gammal. Det låter inte lätt.
Några vingar på fläkten var avbrutna men i mitt ”lager” hade jag en NOS-fläkt. Samma som satt på Vespa Elit från 1953. Det året var för övrigt det första som Piaggio hade två Vespor till försäljning; Elit och Populär.

Det bidde en Vespa till, del 3
Det bidde en Vespa till, del 3
Rost i golvet, men bara ytligt. Rätt sadel men fel fjädrar. Jag tror att förre ägaren uppdaterade sin Populär när han renoverade den 1957. Fotstegslisterna är också ”fel”, från Elit. De som ska sitta här ska vara helgjutna och utan gummi.
Det bidde en Vespa till, del 3
Man kan ana originalkulören inne i styrhuvudet.
Det bidde en Vespa till, del 3

Rulla till toppen