Det bidde en Vespa till, del 8

Jag är förstås glad över att det finns firmor som nytillverkar delar till våra gamla fordon. Den största i Vespa-branschen heter Mauro Pascoli och ligger förstås i Italien. Katalogen på nätet är späckad med delar till även de allra äldsta Vesporna. Funkar utmärkt att beställa därifrån och på tre-fyra dagar har man grejerna hemma.
Fast visst slår snåltarmen till ibland. Mellan övre stötdämparfästet bak och karossen ska det sitta en gummipackning. Firma Pascoli ville ha 13 euro för gummibiten. Hrm, en Vespa-kompis har en mall i kartong till nämnda bit. Lokala järnaffären säljer neoprengummi för 27 kr, och på biten jag köpte fick jag ut två packningar. 13,50 kr styck alltså istället för cirka 130 spänn! Ok, den är klippt för hand istället för stansad. Men nu är den gömd under karossen!

Det bidde en Vespa till, del 8
Det bidde en Vespa till, del 8
Det vänstra signalhornet hittade jag på Ånnaboda i år utan att veta att jag skulle komma att behöva det. Och precis ett sådant satt på Vespa Populär från fabrik. Det högra satt på min Populär och är från en senare modell. Så där ”rättar” jag till Rolfs renovering.
Det bidde en Vespa till, del 8
Det omlackade styret och strålkastarhuset på plats!
Det bidde en Vespa till, del 8
I utrymmet under sadeln bakom en lucka ska förgasaren sitta. Här syns den gröna originalfärgen. Rolf gjorde en seriös omlackering men just här valde han att inte lackera. Så här 53 år senare tycker jag att det bara är charmigt.

Rulla till toppen