De senaste veckorna har min panna legat i djupa veck. Frambromsarna på min MGB funkar perfekt, bakbromsarna har däremot inte velat lira.
Först misstänkte jag att det var hjulcylindrarna som krånglade. På åtminstone ena sidan fanns det spår av läckage så jag passade på att renovera båda, fräscha gummin är ju bra i vilket fall som helst. Men i det här fallet gjorde det ingen skillnad.

Pedalen var stum och ynka lite bromsvätska kom ut ur bakre bromsledningarna. På flera forum tipsade folk om att det kunde vara bilens säkerhetssystem mot tryckfall i bromsledningarna som slagit till.
MGB:n har en krets för frambromsarna och en för bakbromsarna samt tandem-huvudbromscylinder. När trycket faller i ena kretsen (till exempel om man luftar bromsarna för hårt) så stängs den av samtidigt som det triggar en strömbrytare för varningslampan. Hur som helst, flera kvällar de senaste veckorna har jag stått ute och försökt återställa den förbaskade feltrycksvarnaren. Utan resultat.
Till slut var jag så less att jag skruvade loss bromsrören som kom från huvudbromscylindern. Bah!! Då visade det sig att huvudbromscylindern inte levererade någon vätska till bakre systemet över huvud taget. Felet: En kolv som inte vill gå tillbaka. Har ännu inte hunnit fixa den, men nu vet jag åtminstone vart felet sitter. Förmodligen.
Slutsats? Var det någon som sa något om att inte stirra sig blind på en lösning…



