Läckande framgaffel på NV:n

Inför hojsäsongen som rycker fram (hurra!) var det dags att se över NV 36:an. Det mesta funkar fint men på några punkter har det inte stämt riktigt: En ständigt läckande framgaffel har irriterat, att konstant ha ett oljedräll längs ena gaffelbenet är inte vad jag vill ha.

Att ta isär en femtiotalsframgaffel från Nymans Verkstäder är en lätt match, konstruktionen är inte särskilt komplicerad. En titt i en reservdelskatalog skadar inte, för att dubbelkolla att nån liten detalj inte sprungit iväg under årens lopp.

Med gaffeln isärplockad granskade jag delarna, och visst ett litet glapp finns mot nedre bronsbussningen och det finns någon liten repa i glidröret. Men inte nåt att oroas för på en gammal hoj – speciellt inte som läckaget (förutom lite oljefukt) kan ha kommit den vägen. När jag tömde de båda benen på olja tyckte jag dessutom att det läckande benet innehöll mer olja än det som hållit tätt. Tvärt emot logiken alltså! Jag tror helt enkelt att jag mätt fel och/eller tänkt fel när jag fyllde oljan och slagit i för mycket. Vid hopfjädring har oljan troligen pyst över längst upp i ytterröret och sedan runnit ned på utsidan av gaffelbenet och ut på gummibälgen. Det är i alla fall vad jag hoppas på, för då behöver jag bara skruva ihop och se till att fylla rätt mängd olja. Håll tummarna!

Läckande framgaffel på NV:n
Lätt halt NV: Förhoppningen är att läckaget snart är fixat.
Läckande framgaffel på NV:n
Från vänster: Ytterrör, huvudfjäder, glidrör och maskeringsplåt med gummibälg. Min teori är att jag har fyllt för mycket olja i glidröret så att oljan svämmat över längst upp i ytterröret för att sedan rinna ner och smita ut där gummibälgen är fäst i maskeringsplåten.

Rulla till toppen