The need for Speed


The need for Speed
Säljare Micke och köpare Björn skakar tass för kameran, bakom Speed 1950.

Jag har letat ny motorcykel nu ett tag. Tung motorcykel. En ersättare för Honda CB 750:n jag sålde i höstas. Ledorden har varit pålitlig, inte så dyr och två cylindrar. Men så dök det upp en annons jag inte kunde gå förbi…

De små femtiotalsmaskinerna är ju så charmiga och skicket kändes rätt, liksom priset. Hojen är en Speed-JB SP/75, alltså Kooperativa Förbundets dekaltrimmade Monark M75. Mc:n fanns i Söderhamn och jag var ändå på väg norrut för att hälsa på föräldrarna, så jag ringde och kollade med säljaren Micke. Och efter några samtal till så var saken klar. Dagen efter hyrde jag släp och for iväg för affär.

Skicket motsvarade förväntningarna i allt utom två saker: Däcken var lite spruckna så de får bytas ut och sedan var texten och randningen på tanken kluddig och inte så snygg som jag vill ha den. Säljaren hade i och för sig förvarnat. Men annars var den schyst. Hojen är omlackad någon gång på 2000-talet och JB 128:an puttrade på. Än har jag i och för sig bara sladdat runt lite i snön. Pappa med förresten; två smågrabbar med en sammanlagd ålder strax över 100…

Via Transportstyrelsen har jag fått reda på att det finns fyra stycken Speed registrerade och via Landsarkiven i Härnösand och Uppsala har jag fått upp spåren på de gamla ägarna från femtio- och sextiotalen. Jag skulle gärna komma i kontakt med tidigare ägare eller deras släktingar. Tänk om det finns en bild i något fotoalbum. Det vore mumma!

Högsta prio just nu är dock att få veta hur tanken ska se ut. Jag är också lite tveksam till om tankens ovansida verkligen ska vara randad. De Monark jag har sett har inte haft det och det känns mer rätt också, på en bruksmaskin från den tiden. Vet du hur det ska se ut? Hör isåfall gärna av dig till Classic Motors redaktion!

Under tiden letar jag vidare efter min twin, jag har lite plats kvar i garaget fortfarande…

The need for Speed
”Speed”-logon känns rätt men randningen ser inget vidare ut. Men hur ska det se ut egentligen? Vet du? Hör av dig till Classic Motors redaktion.

Rulla till toppen