Min gamla kamera har varit med om det mesta. Jag har klängt i träd och fackverksstolpar, fladdrat runt i ett dubbeldäckat flygplan och åkt tvåhjuling i 25-gradig kyla – hela tiden med kameran i högsta hugg. För att inte tala om alla tusentals bilder jag tagit i garaget bland svetsrök, filspån och olja. Mot alla odds har kameran hela tiden fungerat – tills chefredaktör Thomas och jag körde jämtländska Tjälasvängen i februari. Visserligen var det runt 20 grader kallt och kamerans batterier blev lite tjuriga, men fungerade det gjorde ”gamla Bettan”, trots kylan.
Tills vi gick i mål … Undertecknad kommer in i värmen efter nio mil i kylan och ska ta av sig hjälm, luva och halsduk. Vad min frusna hjärna inte kommer ihåg är att jag även har kameran hängande runt halsen när jag drar alla plagg över huvudet. Det hörs ett ”dunk” när kameran landar på golvet. NEJ – inte Bettan! Efter undersökning visar det sig att objektivet helt enkelt brutits av på mitten. Typiskt – efter allt kameran varit med om ska det sluta så här – med ett användarfel.
Kamerahuset verkar dock ha överlevt smällen. Efter några dagar pillar jag isär objektivet, mest i studiesyfte. Att skruva med kameror kan få en liten mopedmotor att kännas som en fartygsdiesel i jämförelse. Efter en stund hittar jag felet. Det är en tunn aluminiumplatta som brustit. Den har tre fästöron. Två av dessa är nu avbrutna och det tredje har en lång spricka. Då kom jag på min mekarhörna där jag löder aluminium med zink (Se Classic Motor nr 12-2009 eller gå in här på vår hemsida). Tänk om man skulle testa? Steget från en vevhushalva till en JB-motor till en lövtunn plåt från en kamera är stort – mycket stort.
Nåja, jag hade inget och förlora så jag tog min lilla gasdrivna lödpenna och riggade om den till brännare. Min rejält stympade zinkanod fick släppa ifrån sig ytterligare några remsor metall, och sedan började jag löda den tunna precisionsdetaljen. Tankarna gick så här: ”Kunde man tillverka fickur på 1700-talet ska man väl kunna löda en kamera 2011!” Efter en massa pill fick jag till det och Bettan fungerar igen. Tur att jag skrivit om aluminiumlödning med zink!
Jim






