Lysande Lambretta

Elkablarna, eller kopplingstrådarna som branschen säger, var ju på plats redan på skärstorsdagen.
Det blev spårbyte först så vi pillade med frambromsen. Dels skulle handtaget på plats, inte alldeles enkelt. Vi får hoppas det gick fortare på Innocenti-fabriken där de satte ihop Lambrettorna. Själva tappen där handtaget är lagrat hålls på plats av en liten sprint som måste pillas in på plats innan vajernippeln skjuts in i handtagets hål. Tappen måste därför hållas i exakt rätt läge för att de små (2 mm) hålen ska ligga mitt för varandra. På bilden nedan syns tre händer, det behövdes…
Sedan tillbaka till elen; det verkades som vi placerat trådarna rätt från ”för till akter”. Nåja, lite tankearbete krävdes innan vi kunde koppla upp batteri, tändspolen, likriktaren och el-plinten på motorn. Mina grundliga kunskaper om de italienska färgerna kom till sin rätt.
Och se! Efter att ha vridit om tändningsnyckeln lös baklampan! Fusk-koppling visade att de båda stoppljusen också fungerade!
Sedan modifierade Jim bromsljuskontakten å det grövsta. Nu lös bromsljusen när jag trampade ner fotbromsen.
Ja, det var verkligen en glad påsk!

Lysande Lambretta
Trehandsfattning! Här ska många saker stämma samtidigt.
Lysande Lambretta
Nej, Lambrettan har inte blinkers. De yttre lamporna är faktiskt bromsljus.
Lysande Lambretta
Den nytillverkade bromsljuskontakten fick en omgång av vinkelslipen samt en adapterplatta för att kunna monteras på bromspedalen.

Rulla till toppen