I onsdags var jag uppe hos Jim för att vi skulle åtgärda det sista. Montering av förgasare, soppaslang, kopplings- och växelvajrar.
Gick bra fram till kopplingen, armen ovanpå motorn var stum.
– Vi får öppna och kolla, sa Jim.
Jisses, där rök Scooterpremiären!
Efter att ha tagit bort kopplingskåpan konstaterade Jim att han måste tillverka en avdragare för kopplingen.
Medans han gjorde det kände jag med fingret i den kvarvarande oljan i botten på växellådan. Hm, en tredjedels låsring…den kan ju inte ha kommit utifrån.
Efter att fått loss lamellerna konstaterades att urkopplingslagret var rejält bucklat, och tre kulor fattades. Vi lyckades hitta alla tre och rikta hållaren.
För att jaga rätt på var den trasiga låsringen suttit fick vi lyfta ur större delen av växellådan. Jodå, mellan två brickor på kickaxeln fattades en låsring.
Så gjorde Jim en ny packning till kopplingskåpan, tjopp, tjopp. Tillbaka med kåpan, nu funkade kopplingen.
I med soppa, på med choke – och Lambrettan small igång.
Med växelvajrarna ännu inte på plats, fick det bli i med tvåan och en tur på 200 meter i mörkret!
Okej, nu är det lite mer fix innan imorgon…







