Eskilstuna veterandag 2024 – marknadsfynden!

Husse – jag förstår mig inte på det här med marknader”. Vovven i vagnen ser lite uttråkad ut – men det är nog skönt att få åka i husses vagn!

Eskilstuna veterandag 2024 är avklarad och undertecknad gjorde massor med fynd! I snart ett år har jag haft bevakning på Tradera för kedjeskydd och en liten sidokåpa till gaffeln på morfars moped. Inget har dock dykt upp – förrän nu! Från början jagade jag Sachsdelar på marknaden till en treväxlad motor som jag håller på att plocka ihop. Jodå, en del saker dök upp så som kopplingsfjädrar, flottörhuslock samt en transmissionskåpa. Distanshylsorna i växellådan (26 & 10 mm långa) samt tre koppar till kopplingsfjädrarna hittade jag däremot inte.

Men ibland hittar man det man inte jagar men ändå behöver. I jakten på Sachsdelar sicksackade undertecknad mellan säljarbord med mopeddelar på marknaden. På ett bord låg ett kedjeskydd som skulle kunna passa morfars gamla Vicky från 1961. Till saken hör att morfar körde mopeden över 10 000 mil och slet bland annat ut minst ett bakdrev. Detta inträffade på 1970-talet och långt innan internet och Google. Morfar fick bara tag på ett nytt bakdrev med några kuggar mer än det utslitna originaldrevet. Dessutom fick han borra om hålen för att det skulle passa, Men… I och med att det nya drevet var större gick inte kedjeskyddet att montera. Morfar slängde aldrig något som kunde vara användbart, men på något vis kom skyddet bort. Jag minns inte att jag någonsin sett det – varken på mopeden eller på någon hylla.

Tillbaka till marknaden. Säljaren trodde att det vara till en DKW Hummel eller Vicky (samma moped – olika namn) baserat på att färgen och randningen på skyddet var identisk med en framgaffel som han visste kom från nämnda mopeder. Jag högg direkt! Med kedjeskyddet i näven fick jag syn på en DKW/Vicky hos en annan säljare och – japp – kedjeskyddet satt kvar och det var identiskt med det jag nyss köpt. Äntligen! I en annan låda hittade jag den lilla kåpa som ska sitta på var sida av framgaffeln och täcka bottenlänken. Morfars moped saknade kåporna på bägge sidorna, men ena kåpan hittade jag på Tradera för en tid sedan. Nu hade jag även den andra.

Vill även passa på att tacka arrangörerna för ett bra arrangemang och säljarna för att de dök upp trots lite negativa väderprognoser!

Jim Lundberg

Tänk vad man kan hitta på en veteranmarknad. Två lådor radiorör, ett skapligt (?) batteri till min skruvdragare, en Pallasförgasare, Puchsvänghjul, lamphållare, topplock till Flinta, Sachskåpa, kopplingsfädrar, flottörhuslock, Puchkolv (passar på ILO FP 50), Testpinnar till multimeter och… kedjeskydd och kåpa till morfars moped!

Undertecknad på morfars moped på påskafton cirka 1974. Här ser man ena kåpan på framgaffeln.
Men nu har jag den! Återstår bara att rikta en buckla samt att bumsa bort den blå färgen.
Så där! Lagom patinerad sitter det en kåpa på gaffeln igen, 50 år efter påskafton 1974.
Äntligen! Mitt tillfälliga kedjeskydd från en trampcykel ska ersättas med originaldelar. Visserligen i en lite ljusare kulör än mopedens blå kulör, men ändå. Det stora drevet som morfar monterade har bytts ut med ett i originalstorlek så nu ska kedjeskyddet gå att få dit.
Färdig! Efter 50 år sitter alla delar där de ska. Sidokåpan på framgaffeln på denna sida av mopeden hittade jag på Tradera för en tid sedan. Så här såg Vickyn ut när morfar köpte den ny 1961.
Rulla till toppen