Dagens burkbingo #4

12 grader varmt i novembersolen – läge för en mopedtur! Dels ville jag kolla att mitt nya tändstift inte var för kallt då jag tidigare fått motorstopp för att stiftet sotat igen, dels för att jag ville köra en sväng med min nybytta innerslang i bakhjulet.

Gårdagens tänkta åktur till affären blev snöpligt inställd då E-Typens bakhjul visade sig vara platt när jag skulle åka. Däcket åkte av i en farlig fart och det visade sig vara ett problem som närmast verkar vara en farsot i min fordonsflotta: ventilen lossnar från slangen. Okej om jag körde en vass cross- eller endurohoj, men att det händer en moped på 1 hästkraft…

Det var inte länge sedan samma sak hände på min Svalan med 150-kubiksmotor på 6 hästkrafter. Väldigt irriterande när ventilerna lossnar från slangen då detta inte går att laga. Jag har dock haft tur att luften gått ur nära hemmet – eller som nu – i garaget. Varför detta sker så ofta har jag ännu inget svar på. Dålig kvalitet ligger nära till hands som förklaring då motoreffekten knappast kan vara orsaken. E-Typens slang höll i trehundra mil och fem kilometer.

Under dagens tur blänkte det till i vägkanten med jämna mellanrum. Pantburkar! Jag har tidigare räknat ut att bränslekostnaden för moped ligger på cirka fyra kronor milen. Det blir ju fyra pantburkar milen. Dagens fångst blev sex burkar och en titt på vägmätaren visade att jag kört tre mil. För att få hela resan betald av nedskräpare skulle jag behövt 3 x 4 = 12 burkar, men nu blev det halva resan som blev betald – vackert så. Dessutom såg tändstiftet bra ut (brun färg) när jag kommit hem.

Jim Lundberg

Men varför…? Det här händer oftare och oftare på mina tvåhjulingar där den mest motorstarka har ynkliga sex hästkrafter. Och ändå köper jag inte de billigaste innerslangarna. Den här höll 300 mil.
Som tur var hade jag en flång ny slang liggande så punkteringen var snart åtgärdad. För att förebygga nya ”ventilsläpp” så talkade jag slangen rejält innan monteringen. Om mina ventilsläpp skulle orsakas av av däcket rör sig på fälgen och drar med sig slangen så kanske talk hjälper.
Rulla till toppen