Londontaxi

Rostbrottning på Londontaxin

Att byta trösklar på en Londontaxi är i sig en enkel reparation. En rejäl ram med balkar jämförbara med järnvägsräls, gör att trösklarna inte är en bärande del. De är helt enkelt bara fastskruvade i karossens nederdel.

Nu var just den delen av karossen lite kexig och eftersom bilen ändå stod på lyften var det bara att plocka fram kapmaskinen. Under några intensiva förmiddagar denna vecka har den rostiga plåten ersatts med frisk plåt på både höger- och vänstersidan.

Under förmiddagen idag påbörjades nästa del av rostlagningen, hålet i hjulhuset på passagerarsidan. En avancerad uppbyggnad kräver att hjulhuset byggs upp av flera plåtar och den första är redan på fastpunktad. Ett enkelt test genom att ta ett fast tag om plåten och dra visade att den står pall så bra att hela bilen rullade.

Nästa vecka fortsätter plåtarbetet och blir det inte för mycket ”brottning” med rostangreppen kanske båda hjulhusen hinner bli klara.

Märke: Carbodies
Modell: Fairway Club Class 1997.
Kallas för: Bonnie.
Kört sedan sist: 2 mil.
Övrigt: Några timmars jobb om dagen ger resultat utan att trötta ut, vilket är ganska viktigt när man brottas med rostangrepp.

Rostbrottning på Londontaxin Classic motor 1
Trösklarna är skruvade i karossen och den dåliga nederdelen fick kapas bort.
Rostbrottning på Londontaxin Classic motor 2
Plåtar grovinpassas innan de finjusteras och svetsats fast.
Rostbrottning på Londontaxin Classic motor 3
Svetsat, slipat, tvättat, grundat och täckmålat. Att ingen energi lagts på en fin yta beror på att trösklarna kommer att dölja den här delen av karossen.
Rostbrottning på Londontaxin Classic motor 4
Det lilla hålet var från början stort som en enkrona. När den rostiga plåten och allt spackel var borta blev hålet betydligt större
Rostbrottning på Londontaxin Classic motor 5
Lagningen får ske i flera omgångar – här är första biten uppfäst.
Rulla till toppen